Vrouwelijke ondernemers die succesvol zijn, mooi van buiten en vanbinnen. Die staan voor zichzelf, hoog inzetten op persoonlijke ontwikkeling en geen uitdaging uit de pad gaan. Kortom een echte Bossbabe. Waarbij ik denk hoe doet ze dat toch allemaal? Lees, dat wil ik ook! Zo’n vrouw is Carola Rodrigues.

Carola heeft onlangs succesvol haar eerste boek uitgebracht “Social Selling Masterclass”, maar is daarnaast ook nog ondernemer, spreker, coach, moeder van twee lieve zoontjes en niet te vergeten kickbokster. Dus…en ik ben op sommige dagen al blij dat ik mijn badjas of joggingbroek kan inruilen voor een fatsoenlijke outfit. Just sayin’. Daar wilde ik dus het fijne van weten. Tijdens het interview deelt Carola hoe ze haar droom om schrijfster te worden werkelijkheid heeft laten worden. Geeft ze verhelderend inzicht in het onderwerp Social Selling en legt uit wat het belang is van authenticiteit en persoonlijke ontwikkeling. En oh ja, op de koop toe gaf ze ook nog enkele waardevolle ondernemerstips. Het interview zit dus bommetjevol waardevolle informatie die ik graag met je wil delen.

Bekijk de video voor het volledige interview.

Video interview Carola Rodrigues

 

Of wanneer je meer van de tekst bent kun je hieronder verder lezen ?

Je bent spreker, auteur, coach, ondernemer, moeder en bokser dus je hebt heel wat ballen hoog te houden. Hoe krijg je dat voor elkaar?

Gewoon doen en goed plannen. Ik train 6 dagen in de week voor het kickboksen en ben ondernemer en moeder dus deze vraag krijg ik vaker. Maar eerlijk gezegd ik weet het niet. Ik doe het gewoon en het is daarnaast heel erg belangrijk om goed te kunnen plannen.

Onlangs, heb je het boek Social Selling, uitgebracht. Dat inmiddels al meer dan 60 dagen in de managementboek top 20 staat. Wat was voor jou de reden om dit boek te gaan schrijven? Waarom wilde je zo graag een boek schrijven?

Eigenlijk wilde ik vroeger journalistiek studeren, maar dat mocht niet van mijn vader. Die zei: “Ga maar iets commercieels studeren, dan heb je een goede basis en kun je je eigen boterham verdienen”. Maar het allerliefste ben ik gewoon bezig met teksten en verhalen en met het schrijven. En toen op een gegeven moment 2 jaar geleden dacht ik, ik wil toch echt heel graag een boek schrijven. Ik wil dat proces meemaken.

Alleen vond ik dat ik eerst een boek moest schrijven dat echt vanuit mijn hart kwam. Wat niet een managementboek en niet commercieel gedreven is, want dan klopte het niet voor mezelf. Toen sprak ik dat een keer uit in een workshop en toen zei eigenlijk de hele groep van “WoW wat ben jij streng voor jezelf. Waarom zou dat eerst moeten en dan pas het managementboek? Terwijl als je nu die kennis hebt en je kan andere mensen daarmee helpen.  En als je daardoor meer spreekopdrachten krijgt, krijg je meer ruimte om nog meer te gaan schrijven en kun je ook dat andere boek gaan schrijven.” En toen dacht ik “oh ja”. Dat was dus eigenlijk net een andere benadering en toen ben ik daarmee aan de slag gegaan. Ongeveer een jaar, anderhalf jaar ben ik met het boek bezig geweest.

Boek Social Selling Masterclass

 

Hoe ben je tot het onderwerp (Social Selling) van dit boek gekomen? Want dat is natuurlijk een heel erg hot onderwerp waar veel over te doen is?

Dat is eigenlijk begonnen toen ik op een gegeven moment een bedrijf had en we zijn gestart met leadgeneratie als dienst. Dus cold-calling activiteiten en dat staat ook in het boek beschreven. Daarvoor gingen we ons helemaal verdiepen in de organisatie, spraken we mensen van alle lagen uit de organisatie, leerden we de vaktermen zodat we er echt helemaal inzaten en het ook echt goed konden overbrengen naar prospects. Dus eigenlijk heel veel dingen die nu terugkomen in Social Selling, deden wij eigenlijk al een beetje. Ik merkte dat heel veel bedrijven en mensen niet goed waren in aquisitie en cold calling.  En online werd steeds belangrijker. Jezelf zichtbaar maken dus ik ging op LinkedIn, ging bloggen en dat werd gewoon heel erg werd gewaardeerd. Natuurlijk was dat allemaal nog heel erg onprofessioneel, maar we deden het wel gewoon. En toen kwam ineens de een naar andere aanvraag binnen via de website. En tuurlijk dan moet je nog steeds ernaartoe, ik moet nog steeds dat gesprek voeren, nog steeds onderhandelen, deal closen, maar je zit heel anders aan tafel. Vijf jaar geleden was de term Social Selling was gewoon nog niet bekend in Nederland. En vanuit Amerika kun je natuurlijk heel veel halen want die lopen wat voor. En nu…hoor je het overal.  Dus vanuit mijn eigen persoonlijke ervaring, gepaard gaand met het veranderde ‘online’ landschap en dat het in Amerika al helemaal hot & booming was ben ik tot dit onderwerp van dit boek gekomen.

Heb je m.b.t. Social Selling nog een inspiratie of een heel goed voorbeeld dat je met ons kan delen?

Jazeker. Toen ik een keer op Facebook zat te scrollen kwam ik een filmpje tegen. Ik wist toen nog niet van wat het was. Maar ik las toen van: “Jouw later?”. En dat filmpje ging over Opa Johan, een oude man van in de tachtig die naar grote dancefeesten ging en daar helemaal los stond te gaan. Ik klikte toen door en kwam op de website waar ik een andere video zag van een oma van in de tachtig, een hele slanke dame. Die het hele jaar door, iedere dag deed waterskiën achter de speedboot. Pas toen kwam ik erachter dat het om een campagne van Nationale Nederlanden ging. Ik was eigenlijk nog nooit op de website van Nationale Nederlanden geweest. Tuurlijk ik weet wel wat ze doen, maar niet echt tot in detail. Maar toen dacht ik, maar wacht even. Ze bereiken daarmee wel een ander publiek wat waarschijnlijk ook de bedoeling was, want ik kwam wel op hun site. En ik vergeet nu nooit meer dat filmpje in combinatie met Nationale Nederlanden. Dat vond ik toen wel echt een heel erg inspirerend voorbeeld dus daarom heb ik dat ook in mijn boek opgenomen.

Waar haal jij je inspiratie vandaan m.b.t. het onderwerp Social Selling?

Van Amerikaanse auteurs die ik online volg, via hun Social Mediakanalen, content die ik per mail van hen krijg toegestuurd. Dat vind ik heel erg inspirerend. Maar ook echt mensen die ik tegenkom in de dagelijkse praktijk ook dat vind ik heel erg inspirerend.

Carola Rodrigues

In je boek heb je het erover dat personal branding heel erg belangrijk is. Wat versta jij daar precies onder?

Voor mij is het key element in Social Selling, dat ben jij. Dat is de persoon zelf. Mensen doen zaken met mensen en niet met bedrijven. De organisatie is daarbij ondergeschikt. Dat heb ik altijd al gevonden, maar dat wordt alleen maar belangrijker. Want juist nu in een heel erg digitaal tijdperk wordt persoonlijke connectie weer des te belangrijker. Dus het hele voortraject is veranderd, de inkoopkant is veranderd er wordt onlineonderzoek gedaan, maar dat gaat wel op persoonsniveau. Kijk maar naar jezelf. Je volgt liever een persoon met een visie die iets te vertellen heeft, dan dat je een bedrijfsaccount gaat volgen. Als dat dus het uitgangspunt is en daar geloof ik heilig in dan is personal branding heel erg belangrijk.

Ik heb het in workshops en trainingen ook best vaak gehad over je ‘authentieke ik’. Ik geloof daar gewoon heel erg in, dat mensen niet een rol moeten gaan aannemen op het moment dat ze de zakenwereld instappen. Ik heb ook het idee dat heel veel mensen die gaan werken dat op het moment dat ze aan het werk zijn een rol spelen en dat er niet meer wordt gesproken over de dingen die er echt toe doen en in je hart zitten. Vandaar dat ik dat een heel erg belangrijk onderdeel vind en mensen daar echt mee aan de slag wil zetten. Want dan voel je dat het allemaal klopt. En dat is wat klanten ook willen voelen.

Persoonlijke ontwikkeling is dus heel erg belangrijk. Investeer jij daar zelf ook nog steeds in?

Ik heb adviseurs en coaches om me heen verzameld. Adviseurs zijn meer voor het zakelijke, die houden me echt een spiegel voor. Bijvoorbeeld, ik vind veel dingen leuk en dan heb ik af en toe wel iemand nodig buiten mijn inner circle die daar met andere ogen naar kijkt. Maar ik investeer ook in mijn ontwikkeling van authenticiteit en zelfreflectie. Zo heb ik recent bijvoorbeeld nog in de paardenbak gestaan voor paardencoaching. En voor het kickboksen kwam ik in contact met Lucia Rijker. Ik dacht ik ga daarheen voor mijn kickboksen maar zij heeft mij echt ook gecoacht op een stukje vrouwelijkheid, vrouwelijke energie, mindset i.c.m. het kickboksen. Daar leer je gewoon heel erg van en zo pak je al die stukjes mee.  En dat helpt mij in zowel zakelijk als privé. En die dingen die ik eruit haal en belangrijk vind die vertaal ik ook weer door voor mijn eigen klanten.

Carola Rodrigues Social Selling Expert

Hoe ben je met die coaches in contact gekomen?

Door te zoeken, contact op te nemen zo zijn ze op mijn pad gekomen. En wat ook heel erg prettig is, is een warme aanbeveling. Zo werkt dat, zeker met persoonlijke ontwikkeling want dan moet het gewoon heel erg zuiver zijn.

Bij de lancering van je boek heb je ook een live masterclass gegeven over Social Selling. En deze was zo succesvol dat er nu zelfs een tweede aan komt (30 mei).  Maar wat kunnen mensen verwachten van zo’n Masterclass?

Deze tweede masterclass is echt een verdieping en 100% Carola. Wat dat had ik ook als goede feedback gekregen na de eerste masterclass, dat ze graag nog meer van mij wilde zien. Dus dat ga ik deze keer ook zo doen. Geen externe spreker, misschien eentje als verrassing 😉

Masterclass Social Selling

Voor wie is deze masterclass nu super geschikt?

Ondernemers, salesprofessional of marketeers die nog best wel in een traditionele marketing rol zitten en eigenlijk willen weten hoe Sales & Marketing kunnen worden samengebracht in een organisatie. Maar eigenlijk is deze masterclass voor iedereen die sales bedrijft. Want verkopen is zoveel meer dan alleen maar bellen en bv. nee te horen. Dat is gewoon niet meer van deze tijd.

Het gekke is dat wanneer je Social Selling toepast en je stemt je dienst en je verhaal af op de doelgroep en die match is 100% dan kun je bijna geen afwijzing krijgen, want dan klopt het. Als je dan content gaat delen en mensen naar je toe gaat leiden dan komt het bijna als vanzelf.

Wat zijn jouw favoriete Social Mediakanalen?

LinkedIn en Twitter zijn mijn favoriet. Niet alleen om content te delen, maar zeker ook om te onderzoeken. Zo kun je bij LinkedIn leadlijsten maken, lijsten via Twitter en zoekopdrachten aanmaken. Het zijn gewoon hele grote en hele nuttige databronnen. Laat dat voor je werken.  LinkedIn is voor mij echt de zakelijke markt echt b2b. En Facebook gebruik ik meer om de ZZP-er te bereiken, die zitten uiteraard op LinkedIn, maar ik bereik ze makkelijker via Facebook.  Mijn advies is trouwens om 2 kanalen te kiezen waarop je doelgroep aanwezig is en die heel erg goed te doen, i.p.v. 5 kanalen half omdat ‘iedereen’ daarop zit. Tuurlijk noem ik zelf nu wel meerdere kanalen, maar ik ben ook al langer bezig.

Heb je nog een goede tip die je wilt delen m.b.t. ondernemerschap?

Gezien mijn eigen persoonlijke ervaring denk ik toch dat ik ga uitkomen bij een tip over focus. Punt. Dat is ook echt wel gewoon een tip naar mezelf. Tuurlijk ligt dit ook aan je DNA of je veel dingen leuk vindt, maar als ik naar mezelf kijk deed ik op den duur zoveel dat het op een gegeven moment gewoon niet meer ging. En dan moet je beslissingen gaan maken. Focus je op de dingen die je echt leuk vindt, die je geld opleveren, die succesvol voor je zijn. Zet dat eerst goed neer en als je dat hebt staan dan kun je door naar iets anders. Dus focus en planning zijn wel echt twee hele waardevolle tips.

Ter afsluiting wil je ook nog een tip met ons delen m.b.t. Social Selling?

Wanneer je nog niet bekend bent met Social Selling is echt de tip om het belangrijk te maken voor je business en voor jezelf. Het is namelijk nu, geen toekomst. Je kunt het niet meer ontkennen. We leven in een digitaal tijdperk waarin persoonlijke connectie weer steeds belangrijk wordt. Sales & Marketing zijn geen aparte afdelingen meer, de samenwerking is super belangrijk daarin. Personal branding is echt belangrijk je kunt je niet langer blijven verschuilen. Ook als Ondernemer of ZZP-er. Durf je visie te delen.

Een heel groot dankjewel naar Carola, omdat je dit allemaal wilde delen met ons. 

Ps. Goed om te weten in deze blog zitten enkele affiliatelinks. Dat wil zeggen dat wanneer je iets bestelt via deze link, ik een klein percentage van het verkoopbedrag krijg.