Al vanaf haar 18e reist Tessa de Bruijn met haar backpack de gehele wereld over. Off the beaten track, want toeristische trekpleisters en massatoerisme zijn niet aan haar besteed. Op haar 25ste besloot ze om van haar passie en lifestyle haar bedrijf te maken. Ze zette haar eigen reisorganisatie op: Jouw Afrika Reis. Hiermee biedt ze avontuurlijke en echt duurzame reizen aan naar Zuidelijk Afrika o.a. Zuid Afrika, Kenia en Tanzania. Dit jaar voegt ze hier een nieuwe tak aan toe: Gravel Africa. Hiermee organiseert ze avontuurlijke gravel fietsreizen in Afrika.
Bekijk je haar Instagram dan zie je jaloersmakende plaatjes voorbij komen. Maar het blijft niet enkel bij mooie plaatjes. Tessa vindt het belangrijk om impact te maken en duurzaamheid staat bij haar voorop. Met Jouw Afrika Reis zag ze een kans in de markt die door de grotere reisorganisaties niet of niet volledig werd benut. Zij dacht dat kan ik beter!
Dat heeft ze waargemaakt. Zelf geeft ze aan, het gaat soms iets té goed. Ik groei té hard. Dit heeft ervoor gezorgd dat ik nog specifieker ben geworden in mijn aanbod. Achter de schermen is Tessa bezig om medewerkers toe te voegen zodat ze aan de groeiende vraag kan blijven voldoen. Een probleem waar de meeste ondernemers alleen maar van kunnen dromen.
In dit openhartige interview vertelt Tessa over hoe ze haar reisorganisatie is gestart. En hoe ze ervoor zorgt dat ze zich onderscheid van de grotere spelers in de markt.
Luister het podcast interview met Tessa (Jouw Afrika Reis) Digital nomad: van backpacker tot CEO
Abonneer je ook op mijn podcast via iTunes, Spotify of Google!
Greenwashing in de Reisbranche – want dat verkoopt zo lekker
Zoals in zoveel branches, vindt er in de reisbranche helaas ook op grote schaal greenwashing plaats. Door middel van greenwashing doen reisbureau’s alsof de reizen die ze organiseren duurzaam of groen zijn. Het wordt ingezet als marketinginstrument. De klant wil duurzaam? Dan zeggen we toch dat we duurzaam of groen zijn, terwijl dit in de praktijk vaker niet dan wel het geval is.
Duurzame labels en certificaten zijn veelal een wassen neus
Tessa geeft aan dat wat andere organisaties onder duurzaam verstaan te verwaarlozen is. Labels en certificaten zijn vaak een wassen neus. Deze verkrijg je al wanneer je ervoor zorgt dat 30% van de totale reis duurzaam is. Belachelijk zegt Tessa. Wanneer je een reis bij Jouw Afrika Reis boekt kan je rekenen dat minimaal 80% van de accommodaties en leveranciers duurzaam is. Ook kijkt ze heel erg naar de sociale en lokale impact die ze als reisorganisatie kan maken.
Sponsor een BeeHive en creëer een middel om te voorzien in levensonderhoud
Bij Jouw Afrika Reis, kan je daarnaast je reis extra compenseren door een BeeHive te sponsoren. Dit is een lokaal project, hiermee kunnen vrouwen uit een township opgeleid worden tot imker en hun eigen Beehives (bijenkasten) beheren. De honing kunnen ze verkopen en zo voorzien in hun eigen levensonderhoud. Op deze manier geef je ze een hengel in plaats van een vis. Dat is pas echt duurzaam en sociaal impact maken aldus Tessa.
Uiteraard kan je ook zonder een reis een Beehive sponsoren. Klik hier en maak echt impact.
Wil je nog meer impact maken met jouw bedrijf?
Ben je net zoals Tessa een ondernemer die impact maakt met zijn bedrijf? Waarbij het eigenlijk té goed gaat – als in je succes haalt je in? Laat mij je helpen om je succes in goede banen te leiden, zodat jij niet de bottleneck bent van het succes van je bedrijf en je op een nog grotere schaal impact kan blijven maken. Boek vrijblijvend een Explore call met mij in, om te zien hoe en op welke manier ik je hierin kan begeleiden.