Je kunt geen succesvolle (online) business hebben zonder een betrokken e-mail lijst. De online (marketing) guru’s zeggen dan ook niet voor niks “The money is in the list”. Maar het is echt waar, e-mail is nog steeds een van de best converterende online kanalen. De afgelopen maanden ben ik hier zelf mee aan de slag gegaan onder het mom ‘practice what you preach’ en dit heeft mij afgelopen maand maar liefst €12.000 aan extra omzet opgeleverd. Say what?!

Verkopen halen uit je e-maillijst

Enkel een e-mail lijst gaat je natuurlijk niet helpen aan die extra omzet. Enkel wanneer je met regelmaat relevante e-mails stuurt naar je lijst. Op deze manier bouw je namelijk aan een band en schep je vertrouwen.

Voordat iemand namelijk iets bij je koopt, moeten ze ervan overtuigd raken dat jij en je producten en diensten hen verder gaat helpen. Ze willen zeker weten dat hun investering goed besteed is en daarvoor heb je vertrouwen nodig en hierin speelt e-mail een belangrijke rol.

Daarom druk ik iedere ondernemer die ik spreek, op het hart om te bouwen aan een e-maillijst. Dit is namelijk op iedere business van toepassing; retailers, webshops, coaches, adviseurs, trainers, bloggers, fotografen, schoonheidsspecialisten, makelaars en ga zo maar door.

Snel een e-maillijst opbouwen?

Hoe je kunt bouwen aan een e-mail lijst van formaat, dat is door een gratis weggever. En nee, dan heb ik het niet over die inschrijving voor je nieuwsbrief of je wekelijkse blog-updates. Want daar draaien de meeste mensen tegenwoordig niet meer warm voor. Ga maar na bij jezelf, hoeveel nieuwsbrieven waarop je bent geabonneerd open je ook daadwerkelijk? Ikzelf vrijwel geen één en daar ben ik niet de enige in.

Ook heb ik het bij een gratis weggever niet over een of ander slap pdf werk wat in een half uurtje even snel in elkaar is geflanst.

Bij een weggever, heb ik het over waardevolle informatie die specifiek en relevant is voor de doelgroep die je wilt bereiken. Waar kun je hen mee helpen? Wat vinden zij bijvoorbeeld lastig of waar kunnen ze jouw expertise goed bij kunnen gebruiken?

Als je dat weet te beantwoorden en verpakt in een gratis weggever, heb je de eerste stap gezet in het opbouwen van een relatie met je (potentiële) klant.

5 tips voor het maken van een weggever

 

Hieronder lees je 5 tips die je gaan helpen bij het maken van een weggever waarvoor je potentiële klant in de rij staat.


1. Stem af op je ideale klant

Zorg ervoor dat je weggever is afgestemd op de wensen/behoeftes van je ideale klant. Hoe je komt te weten wat de wensen/behoeften zijn van je ideale klant? Dat is door onderzoek te doen. Stel vragen aan je bestaande klanten/ fans. Je kunt bijvoorbeeld een korte enquete maken en wellicht dat je er een leuke winactie aan kunt koppelen om zoveel mogelijk respons te krijgen. Mocht je nog niet over klanten beschikken of een enorme fanbase, dan is er geen man overboord. Plaats je enquete of oproep in Facebook groepen en/of forums waar jouw ideale klant in actief is. Je zult zien dat dit je echt super veel waardevolle informatie kan opleveren. Zelf heb ik dit 2 jaar geleden bij de start van birgitluijk.nl ook toegepast en dit heeft ervoor gezorgd dat ik binnen korte tijd over meer dan 100 ingevulde enquetes beschikte. Met voor mij een schat aan informatie die ik gelijk kon verwerken in de gratis weggever die ik destijds ging maken.

2. Kies een type weggever die past bij je ideale klant

Wat ik hiermee bedoel is, kijk goed naar de tijd die je ideale klant beschikbaar heeft om met jouw gratis weggever aan de slag te gaan. Wanneer je je richt op bijvoorbeeld vrouwen die (bijna) overlopen omdat ze zoveel ballen in de lucht aan het houden zijn. Dan heeft het weinig zin om voor hen een 100 pagina dik e-book te maken. In dit voorbeeld zou een korte video, meditatie, ademhalingsoefening of podcast meer op zijn plek zijn.

3. Zorg voor een quick-win in je weggever

Zorg ervoor dat je weggever praktisch is ingestoken en dat er tenminste één quick win uit te halen valt. Deze dient de gebruiker direct toe te kunnen passen en het liefst ook direct hiervan het effect te ervaren. Zo heb ik zelf bijvoorbeeld een gratis checklist gemaakt, die direct inzichtelijk maakt of jouw weggever onweerstaanbaar is voor je ideale klant. *kuch* kun je downloaden via het formulier hieronder. D.m.v. het zetten van vinkjes wordt meteen duidelijk waar er eventueel nog werk aan de winkel is of dat hij klaar is om te gaan promoten.

4. Focus op het leveren van waarde

Je weggever is vaak je eerste kennismaking met een potentiële klant, daarom is het mega belangrijk dat je weggever waardevol is. Een waardevolle weggever kun je maken door deze af te stemmen op de wensen en behoeftes van je ideale klant (zie tip nr. 1) en dus niet door snel ‘even’ iets in elkaar te flansen. Je weggever moet zo goed zijn, dat je eigenlijk bij jezelf denkt “Ik zou hier eigenlijk geld voor moeten vragen.”.

5. Je weggever is een directe fit met je producten & diensten

Je weggever is een opstap naar je daadwerkelijke aanbod. Zorg er dus voor dat er een directe fit is tussen je gratis weggever en product/dienst die je wilt aanbieden. Als het goed is, zit je weggever zo goed in elkaar dat je potentiële klant na jouw weggever, samen met jou (op termijn) aan de slag wilt. Doe hen dus een passend aanbod, waar ze eigenlijk geen ‘nee’ op kunnen zeggen.

Heb jij weleens een gratis weggever gemaakt? Zo ja, deel en promoot hem zeker even in de reacties. Vind ik leuk om te zien.
Enneh vergeet niet om de gratis checklist te downloaden.