Als adverteerder wil jij zo veel mogelijk resultaten bereiken met jouw boodschappen op Facebook en Instagram. De kans is dan ook groot dat je dagelijks bezig bent met het bekijken welke advertentie het beste scoort. Maar wist je dat dit niet nodig is en het allemaal veel makkelijker kan? Campagne Budget Optimalisatie van Facebook kan een deel van jouw taken overnemen. In deze blog vertel ik je wat het is, wat je ermee kunt en wat de aandachtspunten zijn.
Video: Campagne Budget Optimalisatie: een must voor adverteerders?
Ps. Altijd op de hoogte zijn van een nieuwe video? Abonneer je hier. Merci!
Wat is Campagne Budget Optimalisatie?
Campagne Budget Optimalisatie (CBO) is een optionele functie van Facebook die ervoor zorgt dat de beste advertentieset binnen een campagne het meeste budget krijgt. Even was er sprake dat deze functie vanaf september 2019 de standaard zou zijn, maar tot op heden is deze nog steeds optioneel. Toch zou ik je adviseren om wel alvast gebruik te maken van Campagne Budget Optimalisatie. Facebook heeft namelijk enorm veel data en kan precies zien wat het beste werkt. Flink wat bedrijven maken gebruik van Facebook Pixel en daarom weet Facebook wie er graag aankopen doen, zich inschrijven voor jouw weggever en wie veel reageren. Door gebruik te maken van Campagne Budget Optimalisatie kun je optimaal van deze data profiteren.
Hoe werkt Campagne Budget Optimalisatie?
Waarschijnlijk bepaal jij als adverteerder nu zelf hoeveel geld er naar welke advertentieset gaat, bijvoorbeeld vijftien euro naar de een, tien euro naar de ander en vijf euro naar de derde. Bij Campagne Budget Optimalisatie werkt dit anders. Je bepaalt het budget voor de totale campagne. In dit geval ga ik even uit van 30 euro. Facebook kijkt vervolgens welke advertentieset jou het meest gaat opleveren en past daar het budget op aan. Dit kan per dag verschillen. Schrik hier niet van, want dit is alleen maar goed. Ik kan begrijpen dat je het spannend vindt, maar onthoud dat Facebook jou graag als adverteerder wil behouden. Dat kan alleen als je resultaat boekt met jouw advertenties en dus zal Facebook gaan voor de beste resultaten.
Waar moet ik op letten bij Campagne Budget Optimalisatie?
Natuurlijk wil jij het meeste uit jouw advertenties halen. Daarom heb ik een aantal handige tips voor je om ervoor te zorgen dat je het meeste uit Campagne Budget Optimalisatie haalt:
- Ga je bezoekers van je website opnieuw benaderen met advertenties (ook wel retargeting genoemd)? Doe dit dan middels een andere campagne dan mensen die jou nog niet kennen. Vaak is de groep die bekend met je is een stuk kleiner. Kijk bij het maken van de campagnes dus naar de grootte van de doelgroep. Zo kan Facebook het budget beter verdelen en zorg je ervoor dat appels met appels worden vergeleken en peren met peren. Mijn advies maak dus aparte campagnes voor mensen die jou nog niet kennen en mensen die jouw al wel kennen.
- Het kan zijn dat er minder budget gaat naar een goedkopere advertentie dan naar een duurdere advertentie. Schrik hier niet van, want Facebook kijkt niet alleen naar de korte termijn, maar ook naar de lange termijn. Ze noemen dit ook wel het break-down effect. Waarschijnlijk is de tweede advertentie (die nu duurder is) geschikt voor een grotere doelgroep en haal je hier op lange termijn goedkopere resultaten uit, dan wanneer er meer budget aan de in het begin ogende goedkopere advertentie wordt uitgegeven.
Hoeveel budget moet ik inzetten voor mijn Facebook- en Instagram advertenties?
Ik krijg deze vraag vaak van ondernemers en wil je graag adviseren om te beginnen met een klein budget. Denk hierbij ongeveer aan €300,- p/maand. Zo kun je eerst jouw advertenties testen en kijken of jouw advertentiestrategie werkt. Is dit het geval? Dan kun je gaan opschalen. Zorg er wel altijd voor dat jouw budget groot genoeg is. Als je tien euro per aankoop wilt uitgeven, maar jouw totale uitgaven ook maar tien euro zijn, ga je niet veel resultaten behalen en kan Facebook je niet helpen om ze voor je te optimaliseren.