Hoe maak je nu een succesvolle online training die waardevol is voor jouw doelgroep en tegelijkertijd winstgevend is voor jou? Daar lijken veel ondernemers hun hoofd over te breken. Zeven jaar geleden lanceerde ik mijn eerste online training. Die groeide binnen korte tijd uit tot een succes. Een succes dat mij keihard heeft ingehaald, maar daarover een andere keer meer. Nadien lanceerde ik meerdere online trainingen en momenteel sta ik ook weer op het punt om een nieuwe online training te lanceren: Inbox Zen. In deze podcast en blog geef ik je een kijkje achter de schermen. Ik vertel hoe een succesvolle online training tot stand komt. Hoe je kunt verkopen zonder te schreeuwen en ik deel mijn tips voor het creëren van een waardevolle training die winstgevend is.
Luister de podcast: Tips voor het Creëren van een Winstgevende Online Training
5 belangrijke stappen voor een succesvolle online training
1. Pak een onderwerp waar je veel vanaf weet en waar je enthousiast over bent
Kies een onderwerp waar je gepassioneerd over bent en waar je veel kennis van hebt. Op deze manier kun je jouw cursisten het beste begeleiden en inspireren. Het is belangrijk om een onderwerp te kiezen waar je niet alleen nu, maar ook op de lange termijn enthousiast over blijft.
2. Voer marktonderzoek uit
Is er behoefte aan je online training en wat is de taal van je potentiële klant?
Voordat je begint met het maken van je online training, is het belangrijk om de markt te onderzoeken. Wie is jouw doelgroep en waar is behoefte aan? Onderzoek ook hoe jouw doelgroep praat over het onderwerp en wat hun taal is. Dit kan helpen om jouw online training af te stemmen op hun behoeften en je marketing boodschap op aan te passen.
Momenteel voer ik ook onderzoek uit voor mijn nieuwe online training Inbox Zen. Klik hier om dit marktonderzoek te bekijken en de vragenlijst in te vullen.
3. Werk met betalende proef- klanten: people who pay, pay attention
Het werken met betalende proefklanten is een uitstekende manier om te testen of jouw online training waardevol is en om feedback te krijgen van echte cursisten. Mensen die voor jouw training betalen, hebben meer motivatie om deze af te maken en om waardevolle feedback te geven. Gebruik deze feedback om jouw online training te verbeteren.
4. Vraag actief om feedback en verbeter hiermee je online training
Het is belangrijk om open te staan voor feedback en deze actief te vragen aan je cursisten. Vraag hen wat ze waardevol vinden en wat er verbeterd kan worden. Gebruik deze feedback om jouw online training te verbeteren. Het resultaat van je cursisten is uiteindelijk ook jouw resultaat. Hoe positiever zij zijn over de training, des te meer zij jouw training ook weer aanbevelen.
5. 80% is vermarkten van je online training, 20% voor het creëren van je training
Besteed 80% van je tijd aan het vermarkten van je online training en 20% aan het maken van je online training Het maken van een online training is slechts het begin. Het is belangrijk om veel tijd en energie te besteden aan het vermarkten van jouw online training. Zorg ervoor dat je een duidelijke boodschap hebt en gebruik verschillende marketingkanalen om jouw doelgroep te bereiken.
Kijkje achter de schermen bij mijn nieuwe online training: Inbox Zen
Momenteel ben ik bezig om bovenstaande stappen uit te voeren voor mijn nieuwe online training Inbox Zen. Inbox Zen: De training die je headspace, tijd en rust oplevert. Omdat jij controle hebt over je inbox. Zeg maar dag tegen een inbox die je stress geeft, veel tijd kost en jou in de brandjes blusmodus houdt.
Benieuwd naar deze training? Zet jezelf op deze wachtlijst, zodat jij straks met een fikse korting kunt instappen.