In het kader van ‘inspireren’ wil ik je deze week van alles vertellen over fouten op Facebook die ik regelmatig voorbij zie komen. Fouten die ondernemers maken (ik in het begin ook, shame on me!), maar die eigenlijk niet nodig of gemakkelijk te voorkomen zijn. Echt, zonder deze fouten zouden deze bedrijven zoveel meer bereik, meer interactie, meer klanten én dus meer omzet kunnen halen! En ja, ook jij kunt hier je voordeel mee doen. Lees snel verder dus!
Deze 7 fouten op Facebook kun je gemakkelijk voorkomen
1 | Gebruik een bedrijfspagina
Soms zie ik ondernemers die met hun bedrijf op Facebook actief zijn onder een persoonlijk account. Hartstikke zonde! Want met een bedrijfsprofiel kom je veel professioneler over én heb je veel meer mogelijkheden. Zo kun je met een bedrijfsaccount adverteren en heb je inzage in je statistieken. Ook niet onbelangrijk: het gebruiken van je persoonlijke profiel voor je bedrijf is tegen de regels van Facebook in. Je loopt dus ook nog eens het risico dat je account wordt opgeschort of dat de toegang tot je account wordt geweigerd. Veel ondernemers klagen dat hun bereik met een bedrijfspagina lager is dan bij een persoonlijk profiel en dat dat de reden is dat ze toch niet overstappen naar een bedrijfspagina. Ik snap dit heel goed, maar zoals je ziet mag dit dus niet van Facebook. Wat je eventueel wel kunt doen: deel een update van je bedrijfspagina op je persoonlijke pagina, maar doe dit alleen wanneer je zeker weet dat er tussen je vrienden ook potentiële klanten zitten, anders werkt het alleen maar averechts. Dus: gebruik jij nog een persoonlijk account voor jouw bedrijf? Maak dan vandaag nog een bedrijfsprofiel aan!
2 | Facebook-pagina als reclamefolder? DOE.HET.NIET!
Je ziet het vaak genoeg voorbij komen: bedrijven die hun tijdlijn op Facebook gebruiken als reclamefolder. De aanbiedingen vliegen je om de oren, maar waardevolle content is ver te zoeken. Ik adviseer iedereen de 80/20 regel: zorg ervoor dat 80% van je berichten gericht is op het delen van waardevolle content (wat wil jouw fan graag lezen?) en de overgebleven 20% van de berichten kun je verkoop gerelateerd inzetten. Je zult het zien: als je je kennis ter beschikking stelt, krijg je vanzelf meer interactie en dus een groter bereik!
3 | Ga voor kwaliteit in plaats van kwantiteit
Sommige ondernemers doen er van alles aan om heel snel heel veel likes te krijgen. Er zijn zelfs bedrijven die likes kopen. Dit doet je pagina echter eerder slecht dan goed. Want vraag het jezelf maar eens af: wat heb jij als Nederlands bedrijf aan likes uit India of Hongarije? Niks, toch? Zorg er daarom altijd voor dat je op een organische manier (onbetaald) aan likes voor je pagina komt. En wil je toch snel groeien en ben je bereid hier een klein bedrag voor neer te leggen? Maak dan gebruik van Facebook advertenties. Ook goed om te weten: het kopen van likes is tegen de regels van Facebook. Hiermee loop je dus ook kans op opschorting van jouw account.
4 | Wees consequent in het plaatsen van berichten
Maak vooraf voor jezelf een planning: welk bericht ga je wanneer plaatsen? Probeer te voorkomen dat je ineens heel veel berichten plaatst en daarna een tijdje niets. Je doet hier je fans en het algoritme van Facebook een groot plezier mee. En jezelf dus ook!
5 | Like, share & win-acties
Snel even nieuwe fans scoren door een like, share & win-actie? Wees er voorzichtig mee! Facebook heeft hier namelijk regels voor opgesteld die veel bedrijven niet kennen. Zo mag je bij een win-actie nooit als voorwaarde stellen dat je volgers een Facebook-pagina moeten liken om kans te maken op een prijs. Je fans de voorwaarde stellen om je bericht te delen of om iemand te taggen, is ook tegen de regels in. Wat wel mag: vraag hen om het bericht te liken of om een reactie onder het bericht achter te laten. Weet je dat ook weer!
6 | Alles draait om interactie
Facebook is een sociaal platform en daarom is het wel zo netjes om te reageren wanneer mensen jouw bericht delen of een reactie voor je achterlaten. Hiermee laat je je volgers ook zien dat je ze serieus neemt. Ook kun je het zien als een dikke kans: stel je fan een wedervraag en kom hierdoor nog meer over hem of haar te weten.
7 | Geduld is het toverwoord
Last, maar zeker niet ‘least’: heb geduld! Het bouwen van een fanbase op Facebook op een organische manier kost nou eenmaal tijd en dat is helemaal niet erg. Gun het ook tijd, verwacht niet teveel en houd je doelstellingen realistisch. Wil jij wel een jumpstart op Facebook? Dan is adverteren een echte must-do! Ik heb dit vorig jaar zelf gedaan toen ik net begon met mijn bedrijf. Resultaat: binnen één maand had ik meer dan 1.000 likes voor mijn pagina én meer dan 500 nieuwe inschrijvingen voor mijn nieuwsbrief.
Je ziet het: fouten op Facebook zijn gemakkelijk te voorkomen! En GAME OVER gaat voor jou, na het lezen van dit bericht, niet meer op!
Heel leuk, geef me graag op voor je webinar.
Hi Tanja, dat is leuk om te horen! Als je hier klikt, kun je je direct aanmelden (mocht je dat nog niet gedaan hebben ☺️). Liefs, Birgit
Fijn artikel! Zijn zeker herkenbare punten (als mede online marketeer 😉 ).
Een andere, veelgemaakte fout, is dat je een nieuwe ‘vriend’ op je persoonlijke account direct uitnodigt voor je bedrijfspagina. Of erger nog, in je groep gooit. Kijk eerst even of iemand wel tot je doelgroep behoort, deel, zoals je zegt, interessante content, en laat men zelf naar jou toe komen.
Hi Bianca,
leuk je hier ook terug te zien. Dankjewel ook voor je aanvulling. Top! Precies ook hier geldt kwaliteit boven kwantiteit.
Liefs, Birgit
Ook ik ben benieuwd en heb miJ zojuist aangemeld. Wat hier staat id duidelijk en helder verwoord.
Met de facebook advertenties die ingezet zijn lijken soms vreemde praktijken te gebeuren. Bijv. Dat 1 persoon in mijn meldingen wel 3 x verschijnt dat diegene wel 3 x een zelfde bericht liked.
Plus de eerste week zie je veel mensen reageren en daarna lijkt het of het geld zomaar verdwijnt.
Hi Manon,
Dankjewel en leuk dat je je hebt aangemeld. Voor het laatste wat je aanhaalt “daarna lijkt het alsof het geld zomaar verdwijnt”. Dit komt omdat Facebook voorstander is van ‘content freshness’ en ze mensen niet willen (vermoeien) met continue dezelfde berichten/advertenties. Daarom is het belangrijk dat je zorgt dat je meerdere varianten hebt waarmee je kunt adverteren. Kun je je resultaten op peil houden en is Facebook ook blij.
Tot bij het webinar!
Liefs, Birgit