Wat kost adverteren op Facebook eigenlijk? Deze vraag zie ik regelmatig voorbij komen bij ondernemers. En om maar meteen met de deur in huis te vallen: kosten zijn inderdaad belangrijk, maar het resultaat van Facebook adverteren is nog veel belangrijker! Want: wat levert een advertentie je uiteindelijk op? Je zult echt naar het totale plaatje moeten kijken en goed nieuws: ik vertel je er in dit artikel van alles over. Ready, set, go!
Wat kost adverteren op Facebook?
Als je net begint met adverteren op Facebook, is het goed om een richtlijn te hebben van de kosten die je kunt verwachten. Bedenk voor jezelf altijd eerst wat een advertentie je moet opleveren en welke doelstelling je ermee hebt. Ik heb wat mogelijkheden voor je op een rijtje gezet.
# Wil je meer interactie op het bericht dat je promoot op je pagina? Houd dan rekening met €0,01 tot €0,30 per interactie.
# Zet je een campagne op om meer fans voor je pagina te krijgen? Dan kun je rekenen op kosten variërend van €0,05 tot €1,- per nieuwe fan.
# Organiseer je een webinar en wil je hiervoor e-mailadressen verzamelen? In dat geval ben je per e-mailadres gemiddeld €0,30 tot €2,- kwijt. In sommige gevallen ben je zelfs nog meer dan €2,- per inschrijving kwijt. Oh ja, een gratis weggever in ruil voor een e-mailadres? Succes gegarandeerd!
Waarom zit er zo’n groot verschil in de kosten voor adverteren op Facebook?
Je zult misschien denken: de gemiddelden en marges liggen zo ver uit elkaar, wat heb ik hier in hemelsnaam aan? Ik wil je aanraden om deze kosten als uitgangspunt te gebruiken. Kijk ook vooral niet wat de kosten van andere ondernemers zijn. De resultaten zijn namelijk sterk afhankelijk van je advertentietekst, je advertentieafbeelding, de doelgroep, je doelstelling, de landingspagina en wat je uiteindelijk verwacht dat je fans gaan doen na het zien van jouw bericht. Het zal geen verrassing voor je zijn dat het achterlaten van een e-mailadres een fan meer moeite kost dan wanneer een fan je bericht op Facebook liket. Hier kun je gedeeltelijk ook meteen het verschil in de kosten mee verklaren. Het betekent echter niet dat de goedkoopste optie ook meteen de beste optie is. Een e-mailinschrijving is juist veel waardevoller dan een nieuwe fan. Je kunt deze persoon namelijk gerichte e-mails gaan toesturen en dat kan je in the end juist weer meer opleveren.
Hoe weet ik of een advertentie op Facebook rendabel is?
Ook deze vraag zie ik regelmatig voorbij komen. Want hoe bepaal je of een advertentie zichzelf terugverdient of niet? Ik zal het toelichten aan de hand van een paar voorbeelden.
Stel: je geeft €10,- uit aan advertentiekosten en dit levert je één klant op. Deze klant bestelt vervolgens voor €40,- aan producten of diensten bij jou. De inkoopprijs bedraagt €27,- en je moet ook nog eens rekening houden met verzendkosten. Bij dit voorbeeld ga je dus de min in en is adverteren niet rendabel. Het wordt echter interessant wanneer de gemiddelde bestelling van je klant €100,- of zelfs €1.000,- bedraagt! Kijk, dan besteed ik er met alle liefde €10,- advertentiekosten aan. Geen probleem hoor!
Stel: jouw doel is om 100 tickets a €49,- voor je event te verkopen. Per ticket heb je €30,- aan kosten (zaalhuur, catering, sprekers) en op dit moment zie je dat je €20,- per conversie betaalt aan Facebook-advertentiekosten. Dan doe je een snelle rekensom en zie je dat €49 – €30 – €20 = €-1. Auw! Op ieder ticket heb je nu €1,- verlies. In dit geval zijn je advertenties dus niet goed en is er werk aan de winkel.
Stel: je hebt berekend dat iedere nieuwe inschrijving voor je gratis weggever jou €5,- waard is. Door je gratis weggever zal er een bepaald percentage ook daadwerkelijk klant bij je worden en geld uitgeven. Wanneer je dan per inschrijving voor je gratis weggever €3,- betaalt, heb je een goede advertentie. Je maakt namelijk per inschrijving voor je weggever €2,- winst.
Stel: jouw doelstelling is om 10 deelnemers voor je online programma a €749,- binnen te halen. Je kosten per deelnemer bedragen €300,- en per conversie betaal je €50,-. Dan doe je weer de snelle rekensom: €749 – €300 – €50 = €399. Holy **it! Je ziet dat je op iedere deelnemer €399 winst maakt! Dan heb je dus een hele goede advertentie draaien.
Laat je dus niet gek maken door gemiddelden. Het belangrijkste is uiteindelijk wat er onderaan de streep komt te staan. Behaal je winst met je advertenties of niet? Je zult altijd moeten kijken naar het totaalplaatje.
Dit is exact waarom het heel erg belangrijk is te werken met specifieke doelstellingen en dat je hier ook waardes aan koppelt. Kom erachter wat een klik op je website waard is, hoeveel een inschrijving voor je gratis weggever waard is en wat het gemiddelde aankoopbedrag is op je website. Wanneer je dat helder hebt en koppelt aan je doelstelling, pas dan kun je aan de slag met het analyseren van je advertentieresultaten.
Maak je winst? Yihaaa, ‘high five’ daarvoor! En als adverteren niet rendabel blijkt, probeer dan om je advertentiekosten omlaag te brengen zodat je wél een rendabele campagne kunt draaien. En vergeet vooral niet om die handige download (zie hierboven) te downloaden. Dat is je eerste stap op weg naar winstgevende Facebook advertenties!