Als ondernemer wil jij het maximale uit je advertenties halen. Het is immers zonde om budget te verspillen. Een veelgestelde vraag is dan ook: kan ik beter adverteren op Facebook of op Instagram? Vandaag vertel ik je het antwoord én onthul ik welke strategie jou gaat helpen om klanten verleiden tot een inschrijving of aankoop.


Ps. Altijd op de hoogte zijn van een nieuwe video? Abonneer je hier. Merci!

Hier vind jij jouw doelgroep

Ik hoor het nog steeds vaak om me heen: “Instagram, daar zitten toch alleen jonge meisjes op?” Jongeren zijn inderdaad oververtegenwoordigd, maar het platform heeft inmiddels 4,8 miljoen Nederlandse gebruikers. Dit is ontzettend veel. Bij Facebook is omgekeerd: van de 10,9 miljoen (!) gebruikers is het merendeel veertig jaar of ouder. Via beide platformen kan je dus ontzettend veel potentiële klanten bereiken.

Als je bepaalt op welk platform je het beste kunt gaan adverteren, is het goed om je af te vragen of jouw doelgroep voornamelijk op Facebook of Instagram te vinden is. Schrijf echter het andere platform niet gelijk af. Waarom? Dat leg ik je graag uit.

Instagram v.s. Facebook: dit zijn de cijfers

Om te kijken of je beter kunt adverteren op Facebook of Instagram, ben ik in zowel de wereldwijde als in mijn eigen cijfers gedoken. Er zijn helaas geen specifieke cijfers voor Nederland bekend. Echter kon ik uit mijn eigen cijfers heel veel informatie halen, waar jij ook echt iets aan hebt.

1. Bij Instagram ben ik duurder uit dan gemiddeld, maar dat is oké
Als ik mijn eigen cijfers vergelijk met die van Instagram wereldwijd, klikken meer mensen door naar mijn website dan gemiddeld: 0,8% tegenover 0,67%. Dit is goed nieuws, want ik wil natuurlijk dat mensen zich aanmelden voor mijn weggever of klant worden. Daartegenover zijn de klikprijs en de kosten per 1000 vertoningen hoger bij mij: respectievelijk €1,17 tegenover €0,96 en €9,40 tegenover €6,10.

Is dit erg? Nee, ik betaal liever vier of vijf euro voor iemand die uiteindelijk klant wordt of zich inschrijft voor een weggever dan een paar cent voor een klik waarvan uiteindelijk niemand klant wordt. Het is belangrijk om altijd te kijken naar het resultaat wat je uit advertenties haalt. Zo zie je of je advertenties effectief zijn.

2. Kijk eens verder dan alleen de feed
Het is misschien logisch om bij Instagram te adverteren op de feed, maar vergeet de Stories niet. Ik haal hier zelf meer resultaat uit omdat mensen vanuit daar sneller doorklikken. Daarnaast ligt de klikprijs voor stories lager aangezien adverteerders nog niet optimaal gebruikmaken van deze optie. Hier liggen dan ook kansen die je moet pakken: verspreid de plaatsingen van je advertenties over stories en feed voor een beter resultaat.

3. Bij Facebook klikken meer mensen door
Mensen klikken via Facebook sneller door naar mijn website dan via Instagram, 0,8% tegenover 1,08%. Ook de kosten per klik zijn op Facebook lager. Dit komt omdat Facebook gebruikers veel meer gewend zijn om door te klikken naar een andere site. Gebruikers van Instagram blijven daarentegen liever in de eigen app hangen. Ik moet wel zeggen dat de verwachting is dat het doorklikpercentage bij Instagram stijgt.

Alleen adverteren op Facebook? Nee!

Zo op het eerste oog lijkt het dus gunstiger om te adverteren op Facebook dan op Instagram.
Schijn bedriegt, want je mag die 4,8 miljoen Nederlandse gebruikers die op Instagram zitten niet vergeten. Maar dat is niet de enige reden: Instagram is ontzettend belangrijk voor je branding en de kosten per 1000 vertoningen liggen hier lager. Ja, minder mensen klikken door, echter merken mensen je dankzij Instagram wel op. De kracht van herhaling werkt namelijk super goed bij adverteren. Instagram heeft dan ook vaak een ondersteunende rol: mensen leren je hier kennen, zien vervolgens iets van je op Facebook en klikken dan door omdat ze je al kennen.

Adverteren op Facebook of Instagram? 1+1=3

Hoewel Facebook nog altijd een van de meest lucratieve manieren is om klanten en leads te genereren, wil ik je echt aansporen om ook aan de slag te gaan met Instagram. Ik heb het afgelopen tijd meerdere tests gedaan waarbij ik alleen heb geadverteerd op Facebook of alleen op Instagram en heb ontdekt dat mijn advertenties dan veel minder opleveren. Mijn advies is dus ook om een combinatie te maken van beide.

Hoe verdeel je dan je budget? Dat hangt er vanaf waar jouw ideale klant het meest actief is. Als je een jonge doelgroep hebt, kun je het best knallen op Instagram en als je een oudere doelgroep hebt kun je de focus beter leggen op Facebook. Zelf besteed ik 70% van mijn budget aan Facebook en 30% aan Instagram. Besef je dat de platformen allebei om een andere advertentie strategie vragen. Als je die aanpast op het platform, ga je zeker scoren!