Adverteren op Facebook is ondertussen bij iedereen bekend. Je ontkomt er niet meer aan als je door je tijdlijn scrolt. Maar hoe zit het nu met WhatsApp adverteren? Wat is dat? En hoe werkt Whatsapp adverteren precies? Vandaag leg ik uit wat het adverteren op WhatsApp nu precies inhoudt en hoe het in zijn werk gaat.
Video: ‘Hoe adverteren met WhatsApp?’
Ps. Altijd op de hoogte zijn van een nieuwe video? Abonneer je hier. Merci!
Een advertentie als appje?
Laat ik eerst beginnen met uitleggen wat adverteren met Whatsapp precies inhoudt en wat het vooral niet is. Om direct maar met de deur in huis te vallen, zal ik je geruststellen: Nee, we krijgen (nog) geen advertenties tussen onze app-gesprekken door voorgeschoteld. Hoe dit zich in de toekomst gaat ontwikkelen, kan ik natuurlijk nog niet zeggen, maar op dit moment is dit nog niet aan de orde.
Als de advertenties niet via de WhatsApp app lopen, hoe werkt het dan wel? Eigenlijk werkt het heel simpel. Het draait namelijk om de advertenties op Facebook. Bij zo’n advertentie klik je vaak direct door naar de website van het product of de dienst. In het geval van het adverteren met WhatsApp word je, in plaats van doorgestuurd naar de website, doorgestuurd naar WhatsApp. Een potentiële klant kan jou dan direct een WhatsApp sturen met bijvoorbeeld een vraag over de dienst of het product. Jij als ondernemer kan diegene dan voorzien van persoonlijk advies of informatie. De advertentie zelf loopt dus wel via Facebook, maar stuurt de potentiële klant door naar WhatsApp. Ideaal!
Waarom jij nu met WhatsApp wilt adverteren
Je vraagt je nu waarschijnlijk af waarom ik je adviseer om via WhatsApp te gaan adverteren en wat het jou op kan leveren. Ik snap dat dit misschien niet als een logische vorm van adverteren klinkt, het staat ook nog in de kinderschoenen. Maar wanneer jouw klanten je vaak via WhatsApp benaderen of wanneer je graag via deze weg met klanten wil gaan communiceren en zo voor hen de drempel kan verlagen, dan kan WhatsApp adverteren een waardevolle toevoeging op jouw advertentiestrategie zijn.
Voor veel potentiële klanten is de drempel namelijk nog te hoog om de telefoon op te pakken en te bellen om antwoord te krijgen op – persoonlijke – vragen. Zo heb ik laatst WhatsApp advertenties ingezet voor een ondernemer die permanente make-up verzorgd. Een dienst waar men toch vaak nog wat vragen over heeft, voordat ze een afspraak maken. Deze ondernemer krijgt regelmatig vragen of de behandeling bijvoorbeeld pijn doet, of ze het aan- of afraadt en wat voor prijskaartje er aan hangt. Door een WhatsApp advertentie te plaatsen waarin je oproept om contact op te nemen via WhatsApp voor gratis advies of een kennismaking, bied je een snelle en laagdrempelige manier om contact op te nemen.
Stappenplan voor WhatsApp advertenties
Om verwarring tegen te gaan: de advertentie loopt via Facebook, maar stuurt de klanten door naar WhatsApp.
Stap 1: WhatsApp Business account aanmaken
Om te adverteren via WhatsApp dien je wel een zakelijk WhatsApp account hebben. WhatsApp Business is een andere app dan je reguliere WhatsApp en is speciaal voor bedrijven gemaakt. Deze versie van WhatsApp biedt extra functies zoals het weergeven van je URL en je openingstijden. Mocht iemand je buiten de aangegeven openingstijden willen bereiken, wordt er automatisch een out of office bericht verstuurd. Een super handige tool als je graag via WhatsApp met je klanten communiceert en dus een voorwaarde wanneer je gebruik wil gaan maken van Whatsapp advertenties.
Stap 2: Advertentie aanmaken op Facebook
De advertentie zelf maak je dus niet aan in WhatsApp, maar in het advertentiebeheer van Facebook.
Stap 3: Verwijs door naar WhatsApp
Bij het aanmaken van een advertentie kun je vanaf nu onder ‘weergave’ ook voor WhatsApp kiezen.
Stap 4: Koppel WhatsApp Business aan je advertentieaccount
De volgende stap is om je WhatsApp Business account te koppelen aan je advertentieaccount en zakelijke Facebook pagina. Zorg voor een duidelijke, beschrijvende naam zodat in één oogopslag duidelijk is voor wie de advertentie bedoeld is.
Stap 5: Verifieer je WhatsApp Business account
Om de koppeling tussen WhatsApp Business en jouw advertentieaccount compleet te maken dien je jouw WhatsApp nummer in te voeren. Vervolgens zal er een verificatiecode gestuurd worden die je kunt ingeven in het advertentiebeheer van Facebook.
Stap 6: Selecteer de doelgroep aan wie jij deze advertentie wilt laten zien
Je kunt een doelgroep voor jouw advertentie selecteren op basis van bijvoorbeeld demografische kenmerken, interesses, gedrag of websiteverkeer.
Stap 7: Selecteer de plaatsing
Geef aan waar jij wilt dat je advertentie vertoond wordt. Let er op dat WhatsApp advertenties enkel op mobiele apparaten vertoond kunnen worden.
Stap 8: Beheren van optimalisatie en weergave
Geef aan voor wat je wilt dat Facebook jouw advertentie optimaliseert. Indien gewenst kan je nog een begin- en einddatum meegeven. Wanneer je nog geen gevorderde adverteerder bent, raad ik je aan om deze instellingen – met uitzondering van de data – niet aan te passen.
Stap 9: Aanmaken van je WhatsApp advertentie
Zorg voor een opvallende afbeelding of video. Schrijf een pakkende tekst die afgestemd is op de doelgroep die de advertentie te zien krijgt. Adverteren maar!