Een tijdje geleden vroeg iemand mij: “Birgit, waar draait het bij Facebook marketing nu eigenlijk om? Zijn likes of reacties belangrijk op Facebook of gaat het juist om het bereik?” Tja, goeie vraag! En daarom ga ik je er vandaag in dit artikel antwoord op geven. Let’s go!

Wat houdt bereik precies in?

Laat ik eerst een stapje terug doen en je uitleggen wat het woord ‘bereik’ precies betekent. Het bereik betekent het aantal weergaven van jouw bericht. Hoe vaak is het bericht voorbij gekomen in het nieuwsoverzicht van je fans? Dit hoeft niet te betekenen dat mensen je bericht ook actief hebben waargenomen, maar wél dat Facebook het heeft getoond op de tijdlijn van jouw volgers.

Wat is belangrijk op Facebook? Bepaal eerst je doel!

Ja ja, je ziet het goed! Om te kunnen bepalen wat belangrijker is (een like, een reactie of bereik) zul je jezelf eerst moeten afvragen wat het doel van je bericht precies is. Een groot bedrijf is bijvoorbeeld gebaat bij naamsbekendheid. Denk maar eens aan de billboards die je langs snelwegen ziet staan. Hier rijden per dag duizenden auto’s voorbij (lees: een enorm bereik!) en het bedrijf wil hiermee een naamsbekendheid opbouwen. Maar wat wil JIJ met jouw bericht op Facebook bereiken?

Je start met Facebook marketing omdat je een doel hebt. Bepaal dus eerst altijd wat je wilt bereiken met je pagina en met je berichten. Je fans moeten actie ondernemen nadat ze jouw bericht hebben gezien. Je kunt hierbij denken aan het lezen van een blog op je website, een aankoop doen in je webshop of een dienst afnemen. Vraag jezelf dus altijd af: hoeveel en welke acties moeten er voortkomen uit het bericht dat ik heb geplaatst? En wat is dan belangrijker: een reactie, een like of juist een groot bereik?

Meten=weten

Als je een bedrijfsprofiel hebt op Facebook, heb je ook toegang tot je statistieken. Je kunt hier per bericht zien waar jouw fans het beste op reageren en wat welk type bericht (een foto, een video of gewoon een status-update) oplevert wat likes, reacties en bereik betreft. Zelf vergelijk ik al deze gegevens en dan trek ik mijn conclusie: waar hebben mijn fans op gereageerd en welke berichten hebben het goed gedaan? Als je adverteert op Facebook heb je nóg meer inzicht in de resultaten van je bericht en kun je goed zien hoe vaak je fans bijvoorbeeld ook hebben doorgeklikt naar de landingspagina. Een beter inzicht in je statistieken is wat mij betreft nog een goede reden om aan de slag te gaan met Facebook adverteren!

Dus: wat is er echt belangrijk op Facebook?

Je ziet het: om te beantwoorden wat er echt belangrijk op Facebook is, zul je eerst je doel moeten bepalen. Je weet dan meteen naar welke statistieken je kunt kijken. Een groot bereik is altijd leuk, maar het wordt pas echt interessant als mensen actie ondernemen na het zien van jouw bericht, toch? Follow the money!