Black Friday en Cyber Monday zijn immens populair in Amerika, maar hoe zit het met Black Friday in Nederland? In deze blog met video geef ik tips hoe je als ondernemer kunt gaan voor maximaal resultaat.

Bekijk hieronder mijn video, of lees snel verder!

Video: Black Friday Nederland, Tips voor Ondernemers


Ps. Altijd op de hoogte zijn van een nieuwe video? Abonneer je hier. Merci!

Wat zijn Black Friday en Cyber Monday

Black Friday en Cyber Monday zijn immens populair in Amerika en sinds een aantal jaar wakkert de populariteit ook steeds meer aan in Nederland. In Amerika wordt met Black Friday het seizoen ingeluid voor de kerstinkopen en dat doen ze door massaal in te zetten op hoge kortingen en onweerstaanbare deals.

Cyber Monday is de online variant van Black Friday, en dus het officiële moment voor het inluiden van de kerstinkopen online.

Wanneer is Black Friday en Cyber Monday

Black Friday is altijd de eerste vrijdag na Thanksgiving en Cyber Monday is de eerste maandag na Thanksgiving.

Bekijk hieronder het handige lijstje met exacte datums:

Black Friday 2018: vrijdag 23 november 2018
Cyber Monday 2018: maandag 26 november 2018
Black Friday 2019: vrijdag 29 november 2019
Cyber Monday 2019: maandag 2 december 2019
Black Friday 2020: vrijdag 27 november 2020
Cyber Monday 2020: maandag 30 november 2020
Black Friday 2021: vrijdag 26 november 2021
Cyber Monday 2021: maandag 29 november 2021
Black Friday 2022: vrijdag 25 november 2022
Cyber Monday 2022: maandag 28 november 2022

 

Cijfers Black Friday in Nederland

De cijfers vanuit Amerika zijn niet normaal. Maar liefst 30% van wat er in totaal in een jaar gespendeerd wordt, wordt verdiend in de periode tussen Black Friday en Kerst. Black Friday is niet enkel voor de retailers, ook de online ondernemers spelen hier handig op in en zagen in 2017, maar liefst een stijging van 18%. Zoals Adobe Systems Inc. aangeeft in hun rapport steeg de omzet naar een record hoogte van $7.9 miljard. En dan hebben we het nog geen eens over Cyber Monday gehad, Adobe rapporteert daar nog een extra omzet van $6.6 miljard!

Black Friday en Cyber Monday zijn overkomen waaien naar Nederland, maar ook hier wint het snel aan populariteit. We kunnen niet meer spreken van een hype, maar een regelrechte trend die eerder jaar groter lijkt te worden. Zoekvolumes stijgen de pan uit en Black Friday- en Cyber Monday deals vliegen je om de oren.

Keiharde cijfers zijn er van Nederland, helaas niet bekend. Wel geven de grotere spelers zoals: Bol.com, Coolbue en Mediamarkt. aan dat het voor een gigantische stijging zorgt in bezoekers, kliks en bestellingen. Bol.com had in 2017 maar liefst 3x meer bezoekers dan in 2016 en ook hun omzet steeg mee.

Mediamarkt geeft aan dat het online bezoek x5 is gegaan t.o.v. 2016. En ook bij Coolbue leverde Black Friday recordcijfers op. We kunnen dus eigenlijk wel stellen, dat je hier niet meer omheen kunt. En dat ook wij als nuchtere Nederlands tegenwoordig de datums steevast gemarkeerd hebben in onze agenda.

 

7 Tips voor resultaat uit Black Friday in Nederland

Hoe kun je er nu voor zorgen dat je maximaal resultaat kunt halen uit Black Friday en Cyber Monday? Met behulp van onderstaande 7 tips kun je ervoor zorgen dat je goed beslagen ten ijs komt.

Tip 1 – Maak een speciale Black Friday pagina
Verzamel al je deals op een speciale pagina op je website. Zodat mensen daar overzichtelijk alle deals kunnen checken. Ook kun je hier vermelden wanneer de Black Friday en/of Cyber Monday deals geldig zijn en hoe ze de korting kunnen pakken.

Tip 2 – Maak je Black Friday deals geldig voor een langere periode
Waarom zou je maar 1 dag profiteren van hoge bezoekersaantallen en de bijbehorende koopmodus? Maak je Black Friday deals voor een langere periode geldig. Bijvoorbeeld van Black Friday t/m Cyber Monday of de hele week voorafgaand aan Black Friday.

Tip 3 – Stel je mailinglijst op de hoogte
Breng je mailinglijst op de hoogte. Stuur ze voorafgaand aan je Black Friday deals een mail, zodat ze weten wat er aan zit te komen. Mail ze nogmaals bijvoorbeeld op de dag dat de deals van start gaan en stuur ze op de laatste dag nog een herinnering.

Tip 4 – Zet social maximaal in
Laat ook op social weten dat je meedoet aan Black Friday en/of Cyber Monday. Geef aan hoe, wat en wanneer en laat je producten en diensten die je hebt de show stelen. Wat goed kan helpen zijn filmpjes over gebruik van de producten/diensten, welke voordelen dit heeft en wat voor resultaat het oplevert.

Doordat Instagram op dit moment een van de populairste social media platformen is onder millenials, doe je er ook goed aan om daar maximaal op in te steken. En dan met name de stories, deze worden namelijk super goed bekeken. Maak een specifieke highlight, zodat je Black Friday Deals een prominente plek krijgen op je profiel en Instagram gebruikers kunnen zien wat je allemaal te bieden hebt.

Tip 5 – Maak gebruik van je e-mail handtekening
Deel je specifieke Black Friday pagina ook in je e-mail handtekening. Zelf vind ik het fijn om het als een p.s. te vermelden zodat het extra opvalt bij de lezer.

Tip 6 – Adverteer met je Black Friday deals
Een snelle en effectieve manier om met je Black Friday Deals bij je doelgroep onder de aandacht te komen is door te adverteren op platformen waar ze de meeste tijd doorbrengen. Advertenties op Facebook en Instagram zijn in mijn ogen dan ook onmisbaar. Uiteraard kun je ook adverteren in Google, maar daar liggen de klikprijzen vaak wel fors hoger dan bij Facebook, ook heb je daar minder mogelijkheden om je Black Friday Deals op een unieke wijze uit te lichten. Bij Facebook en Instagram kan dit wel in bijvoorbeeld een video, afbeelding, stories, carrousel, diashow eventueel gecombineerd met een instant experience voor een optimale mobiele gebruikerservaring.

Tip 7 – Bundel je producten voor een extra hoog orderbedrag
Uiteraard kun je korting aanbieden op specifieke producten, maar heb je ook al nagedacht aan een bundeling van je producten? Op deze manier kun je eenvoudig het gemiddelde orderbedrag verhogen en dit is ook nog eens gunstig voor je verzend- en handling kosten.

Nu ik mijn Black Friday tips voor meer resultaat met je gedeeld heb. Ben ik wel benieuwd naar jou! Speel jij als ondernemer in op Black Friday en Cyber Monday? Zo ja,  vergeet dan niet om je Black Friday en/of Cyber Monday deals te delen in de reacties. Vind ik leuk!