Laatst ontving ik meerdere berichten van ongeruste ondernemers die aangaven dat ze voorbij hadden zien komen dat Facebook adverteren volledig op de schop gaat en zelfs dicht zou gaan voor adverteerders. Hun vraag aan mij was “Is dit werkelijk waar?”

Terechte vraag en ook ik krijg last van hartkloppingen als ik dergelijke berichten lees.

Daarom dacht ik goed idee om hier je meer over te vertellen. Want wat betekenen de aangekondigde veranderingen nu echt, is het überhaupt waar en hoe kan je hier het beste op inspelen voor 2019 & 2020.

Bekijk de video of lees verder om het antwoord te lezen

Video: Gaat Facebook adverteren veranderen?

Ps. Altijd op de hoogte zijn van een nieuwe video? Abonneer je hier. Merci!

Dit soort berichten die ondernemers om de oren krijgen, arggggh ik krijg hier wat van. Laat ik maar gelijk met de deur in huis vallen. Het is een manier van marketing die bij je moet passen. Mij past hij niet. Ik hou er niet van om mensen de stuipen op het lijf te jagen of angst in te boezemen. Maar goed ieder het zijne..

Deze tactiek word momenteel veel toegepast. Als je vervolgens het antwoord wil weten, wordt je gevraagd om je aan te melden voor een gratis training, waarin ze alles met je gaan delen. Als je de training volgt blijkt het allemaal iets minder erg te zijn, dan wat je in eerste instantie zou verwachten.

Verandert Facebook en het advertentieplatform dan niet?

Jawel.

Facebook verandert continue en dat is op zich niets nieuws onder de zon.

Dergelijke berichten zijn veelal een storm in glas water en/of herkauwen van oud nieuws. Dit was ook hier weer het geval. Pfff. Deze berichten zijn namelijk mede gebaseerd op de jaarlijkse F8 conferentie die door Facebook in mei 2019 is georganiseerd. Told you so – oud nieuws!

Zit er dan niets van waarde in of iets wat je absoluut moet weten wil je succes blijven behalen met je advertenties?

Uitgangspunt blijft dat je ten alle tijde een systeem en een strategie moet hebben om klanten en leads uit Facebook advertenties te kunnen halen. Zet je zomaar lukraak een advertentie aan en verwacht je hiermee binnen te lopen, dan kan je bedrogen uitkomen. In 99% van de gevallen is dit een recept voor hoge kosten en niks, noppes, nada terug als resultaat.  Zonde dus van je tijd & geld.

In deze blog deel ik de 5 belangrijkste updates voor jou als ondernemer die tijdens het F8 congres gepresenteerd zijn. Ook leg ik uit hoe je kunt inspelen op deze ontwikkelingen.

#1 Facebook krijgt een nieuw design

Mark Zückerberg noemt dit nieuwe design ‘FB5’. Het kenmerkt zich door een clean look-en-feel. Ook krijgen groepen en events een prominente focus. Hierdoor zie je nu een ‘groeps tab’ en een gepersonaliseerde feed met groepen waar je lid van bent en krijg je ook meer inzicht in de interactie in groepen. Belangrijke beweegredenen voor Facebook om deze redenen door te voeren is om mensen te helpen om hun sociale kring verder uit te breiden.

Het nieuwe design is momenteel al (gedeeltelijk) te bewonderen in de App, de desktop nieuwsfeed is nog niet actief in Nederland.

Wat betekent dit nieuwe Facebook design voor jou als ondernemer?
Ik zie dit als een kans om zelf ook een meer prominente focus te leggen op je eigen Facebook groep en deze verder te laten groeien. Uitgangspunt ligt altijd op interactie en het creëren van waarde voor en tussen de groepsleden. Je groep dient dus niet voor het plaatsen van je aanbiedingen of koopjes, want dan zit je binnen de kortste keren als enige in je groep.

 

#2 Facebook Messenger


Super gave ontwikkeling is dat Facebook Messenger ook een desktop versie krijgt. Je kan bellen met in totaal 50 personen, waarvan je er 6 daadwerkelijk kunt zien. Ook wordt het mogelijk om in een apart deel van de Messenger app, stories en berichten van je beste vrienden en familie te zien. En je kunt een emoji toevoegen aan je profiel foto zodat je direct kan aangeven hoe jij je voelt. Waar ik zelf het meest blij van wordt is dat Facebook Messenger, Instagram en WhatsApp gekoppeld worden, zodat het niet meer uitmaakt welke app je gebruikt om te chatten.

Wat ik een hele gave ontwikkeling vind is dat het mogelijk wordt om leadgeneratie te koppelen aan een Facebook advertentie. Yihaa! Hiermee wordt het dus mogelijk om een advertentie die verwijst naar de Facebook Messenger dat je daar de gebruiker direct een afspraak kan laten inplannen of een simpele Q&A te houden.

Wat betekent de Facebook Messenger update voor jou als ondernemer?
In één woord ‘gemak’. Het wordt steeds makkelijker om in contact te komen en blijven met (potentiele) klanten. Slim is dus om dit ook actief te promoten naar de bezoekers van je website en/of social kanalen. Ook biedt de desktopversie handige functies waardoor de communicatie voor teams/projecten soepel kan verlopen.

Ook beveel ik voor dienstverlenende bedrijven (kappers, schoonheidsspecialisten, coaches etc.) de leadgeneratie mogelijkheid aan bij Facebook Messenger i.c.m. Facebook adverteren. Hiermee combineer je 2 krachtige middelen: adverteren, waardoor je bij de juiste doelgroep onder de aandacht komt en Facebook Messenger waarbij leadgeneratie mogelijk is.

 

#3 Instagram: direct shoppen bij influencers

We zijn inmiddels al bekend met de Instagram shopping stickers (handig!). Hiermee kunnen bedrijven hun producten taggen in stories of berichten. Wanneer Instagram gebruikers op de stickers tikken kunnen ze direct de producten bekijken & shoppen. Vanaf heden rollen ze deze functie ook uit naar ‘Creator Profile’ zodat het ook voor influencers mogelijk is om deze stickers toe te voegen aan hun story’s en berichten.

Wat betekent deze directe mogelijkheid om te shoppen bij Instagram influencers voor jou als ondernemer?

Dat je samenwerking met influencers nog méér vruchten kan afwerpen. Het is voor de Instagram gebruiker die het desbetreffende product wil kopen immers veel gemakkelijker om de producten die de influencer voor jou promoot aan te schaffen. Hierdoor verwacht ik dat je méér producten kan verkopen.  Zodra deze optie is uitgerold is het dus handig om deze optie als één van je voorwaarden te stellen.

#4 WhatsApp krijgt een business catalogus

Met behulp van de catalogus kan je van bedrijven makkelijk het product aanbod bekijken zonder dat je hiervoor de app hoeft te verlaten. Hierdoor zullen gebruikers sneller relevante bedrijven kunnen vinden en geeft dit bedrijven de kans om meer mensen te bereiken.

Wat betekent de WhatsApp business catalogus voor jou als ondernemer?
We zien een stijging in het aantal gebruikers dat communiceert via Whatsapp. Het is immers een laagdrempelige manier om met bedrijven in contact te komen en een simpele vraag te stellen. Je ziet bij veel websites al staan dat ze Whatsapp actief promoten om op deze manier in contact met hen te komen.

Sowieso vind ik de zakelijke WhatsApp een verademing. Omdat je hier gebruik kan maken van o.a. ‘snelle antwoorden’, ‘automatisch bericht versturen buiten openingstijden’ en nu dus ook je aanbod kunt weergeven.

#5 Instagram camera update

Je kunt met de zogenoemde ‘Create Mode’ Instagram stories zonder foto of afbeelding op een creatieve manier bewerken. Zodat stickers en filters nog meer gebruikt worden.

Wat betekent deze Instagram camera update voor als ondernemer?
Je kunt je op een creatieve manier onderscheiden waardoor jouw stories nog meer gaan opvallen. Stories zijn hot & booming en hierop vind veel meer interactie plaats dan bij berichten. Slimme move dus om hier op in te zetten en om te kijken hoe jij jouw stories nog meer kan laten opvallen.

Voor meer (achtergrond) nieuws over het F8 congres van Facebook, klik dan hier.

Zoals ik al aangaf waren de ongeruste berichten onterecht. Dit wil niet zeggen dat ik de verontrusting niet begrijp. Integendeel ik begrijp heel goed dat wanneer je dergelijke titels en teksten voorbij ziet komen, jij je hart in de keel voelt bonzen. Same here!