Soms kom je van die vrouwelijke ondernemers tegen, waar je mond letterlijk van open valt. Ze boeken succes op succes en leven hun mooiste leven. Je vraagt jezelf af: “Hoe doet ze dat in hemelsnaam én hoe krijg ik dat ook voor elkaar?”.
Ik heb besloten het niet bij gapen (want dat is allesbehalve charmant…) te laten. Maar het ze ‘gewoon’ te vragen. Met als resultaat een serie interviews met succesvolle vrouwelijke ondernemers. Daarom was ik super enthousiast toen ik hoorde dat ik Cindy Koeman van de Mastermind Academy mocht interviewen.
Cindy is al tijdens haar studietijd begonnen met ondernemen. Ze heeft altijd gezegd dat ze overal ter wereld wil kunnen werken en dat haar laptop haar kantoor is. Haar succesvolle business (Mastermind Academy) die ze samen met Michael Pilarczyk in 2015 is gestart wordt gerund vanuit Ibiza (*zwijmel). Met de Academy inspireren ze hun deelnemers om hun mooiste leven te leven. Hun masterclasses zitten altijd vol en deelnemers zijn razend enthousiast. In dit interview deelt Cindy alles over het ontstaan van een succesvol (online) bedrijf, de rol van online marketing, wie er in hun dreamteam zit en haar beste adviezen m.b.t. ondernemerschap en online marketing.
Cindy Koeman in het kort
Naam: Cindy Koeman
Leeftijd: 31 jaar
Bedrijf: Mastermind Academy – 2015
Bedrijf: Meditation Moments – 2018
Cindy in 5 korte vragen:
Favoriete boek: Think and Grow Rich – Napoleon Hill
Favoriete plek op aarde: Ons huis op Ibiza (terecht een #officewithaview>>)
Guilty pleasure: Tony Chocolonely met zeezout
Je kunt haar wakker maken voor: Een goed feestje
In haar vrije tijd doet ze het liefst: Niks, heerlijk ontspannen & tot rust komen.
Hoe zijn jullie tot het idee van de Mastermind Academy gekomen?
Vier jaar geleden heb ik Michael leren kennen in Barcelona toen gaf hij mij onder andere het boek ‘Think and Grow Rich’ van Napoleon Hill. Ik begon daarin te lezen en ik was meteen gefascineerd door de denkwijze die in dit boek werd uitgelegd. Het was ook een stukje herkenning omdat ik die denkwijze onbewust gedurende mijn leven al had toegepast. Alleen was er nu meer structuur ingebracht waardoor ik ook het patroon kon herkennen. Omdat het best een lastig boek is ben ik met Michael veel over het boek gaan praten. Hij heeft me daar veel over uitgelegd en geleerd. Onder andere over de law of attraction en om groot te denken.
Mede door groot te denken ben ik al tijdens mijn afstuderen mijn eerste bedrijf gestart in de online marketing. Ik besefte me dat ik in dat half jaar met Michael meer had geleerd, dan in de afgelopen jaren op school. Toen heb ik gezegd dat hij daar les in moest gaan geven. Alleen paste dat toen nog niet in de planning van Michael. Hij was bezig met zijn boek “Dansen in Hemel” en hiervoor gaf hij veel lezingen. Daardoor besefte hij weer hoe leuk het was om op een podium te staan.
Alleen heb ik altijd gezegd dat ik overal ter wereld wil kunnen werken en dat mijn laptop mijn kantoor is. En dat werkt niet met enkel offline events. Wel merkte ik op dat de online educatie in Amerika echt upcoming was en je dit in Nederland eigenlijk nog niet had. Toen hebben we besloten om van de Mastermind Academy een online business te maken. Zodat zoveel mogelijk mensen kunnen deelnemen en we onze boodschap zo wijd mogelijk kunnen verspreiden.
Dat wat je nu doet is dat iets wat je altijd al hebt willen doen? Of wanneer heb je bewust de keuze gemaakt voor het ondernemerschap?
Het ondernemen zit er echt al van jongs af aan in. Ik kom namelijk uit een ondernemersfamilie en ben thuis de jongste. Als je dan ziet dat je broers en zussen gaan ondernemen dan was dat iets wat ik ook graag wilde doen.
Tijdens mijn stage merkte ik al op dat, ik op een kantoor zitten echt verschrikkelijk vond. Dat dit niets voor mij was. Mijn zussen hadden toen inmiddels al twee bedrijven namelijk Foodsisters en Jipenjij waarvoor ik de online marketing deed. Mijn zus merkte toen op dat ik daar ontzettend goed in was en zei dat ik dat voor meer bedrijven kon gaan doen. Als ik dan een paar klanten had kon ik al beginnen. En dat heb ik toen gedaan.
Wat is voor jou het meest ultieme gevoel van ondernemerschap?
Het ultieme gevoel van ondernemerschap is voor mij de vrijheid, het creëren en bepalen van mijn eigen koers. Wanneer je voor iemand werkt dan werk je aan de droom van iemand anders. Wat heel leuk kan zijn, maar ik wilde dat zelf doen en bepalen.
En natuurlijk ook het geld verdienen. In Nederland zijn we daar nooit zo heel erg van. Maar als je zelf onderneemt kun je wel veel meer geld verdienen dan dat je bij een bedrijf werkt. Tenminste als je het goed doet.
Tijdens de masterclasses hebben jullie het over het belang van het verzamelen van een dreamteam om je heen voor het behalen van successen. Zonder geweldig team om je heen word je namelijk geen kampioen. Daarom ben ik benieuwd wie er in jullie dreamteam zitten?
In het begin zijn we gestart met zijn tweeën, maar al snel zijn er een aantal mensen bijgekomen. We werken eigenlijk alleen met freelancers. Zo helpt Rob Elings ons met het design en branding. Ralph de Groot houdt zich bezig met het technische gedeelte. Hij is werkelijk altijd bereikbaar of je hem nu om 12 uur ’s nachts belt of op vakantie hij neemt altijd op en helpt je. Frans Suijs is onze video editor en Lianne Breg onze grafisch designer. Ook zij hebben vaak avonden en weekenden voor ons doorgewerkt omdat er een deadline was. Ik heb deze mensen nooit zuchtend aan de telefoon gehad als ik buiten ‘werkuren’ om bel en dingen geregeld wil hebben. Dat vind ik zo fijn en ook heel bijzonder aan dit team.
Evelyn is onze Virtual Assistent (VA). Zij helpt mij met de mail en dat soort zaken. Het inhuren van Evelien als VA is echt een van de beste keuzes geweest van de afgelopen maanden. Dit scheelt mij zoveel tijd. Die tijd kan ik nu weer steken in het verder brengen van de Mastermind Academy.
Wat is volgens jou de reden van het succes van de Mastermind Academy, want eigenlijk zitten zowel jullie online- als live -masterclasses binnen no-time vol. Wat is het geheim daarvan?
Dat zijn meerdere succesfactoren bij elkaar. Ik heb van mijn vader geleerd dat ondernemen topsport is en ook een beetje een spelletje. Daarom moet je voordat je ergens mee begint goed kijken wie je concurrenten zijn, wat ze doen en wat jij beter zou kunnen doen.
Dus voordat we begonnen heb ik allereerst de markt in Nederland bekeken. Toen viel het me op dat er nog niet zo heel veel concurrentie was. Daarnaast hebben we goed onderzocht of er wel behoefte en vraag was naar ons product. Ik heb op voorhand vragenlijsten laten invullen en de eerste keer zijn we kleiner gelanceerd. Bij de lancering hebben we ook weer vragenlijsten laten invullen. Op basis van deze vragenlijsten hebben we het product vervolgens verder aangepast en verbeterd.
Daarnaast is het heel belangrijk dat je een community bouwt zodat mensen fan van je worden. Dat doe je door ze oprechte aandacht te geven en te voorzien in hun behoeftes. En natuurlijk is Michael een grote factor in het succes. Hij is min of meer het product geworden van de Mastermind Academy. Hij heeft zo veel ervaring, met presenteren en zijn stem.
Welke rol speelt (online) marketing voor de Mastermind Academy?
Alles. Ik denk dat 90% marketing is. Bij online marketing draait het om de interactie opzoeken met je klanten.
Ik merk dat nog veel mensen verbaasd zijn over het feit dat de ouderwetse manier van marketing niet meer werkt. Het plaatsen van een verkapte poster met je nieuwe product op je tijdlijn werkt echt niet meer. Dat is namelijk eenzijdige communicatie, tegenwoordig draait het om de interactie op de sociale platformen. Je moet ervoor zorgen dat je ze aandacht geeft. Michael reageert op héél veel berichten. We krijgen dan ook regelmatig de vraag van “Doet hij dat ook echt allemaal zelf?”. Het antwoord is dan: “Ja, dat doet Michael echt allemaal zelf”. Ik denk dat dit een van de belangrijkste dingen is, zorgen dat je reageert op mensen en ze verder helpt. Op deze manier bouw je een band met ze op en worden ze fan van je. Fans willen van je kopen en niets anders dan jouw product.
Ook is het belangrijk dat je eerst heel erg je expertise laat zien. Dat kan door meerwaarde te creëren voor anderen. Die meerwaarde creëer je niet met een of ander slap PDF werk. Nee, dat doe je met iets dat echt mooi in elkaar zit. Iets waarvoor je eigenlijk geld zou mogen vragen.
Welke online marketing kanalen zetten jullie allemaal in? Of waarom hebben jullie specifiek voor een kanaal gekozen?
Voordat je begint is het goed om te bekijken waar je doelgroep zit. Waar zitten ze op en waar kijken ze? Ik zie dat veel bedrijven op alle kanalen zitten, maar als je zelfstandige bent kun je niet alles bijhouden, dat gaat niet. Onze doelgroep zit voornamelijk op Facebook dat is dan ook het kanaal wat we voornamelijk gebruiken.
Zetten jullie naast Facebook ook nog ander kanalen in?
Ik ben ook voorstander van email marketing dat is namelijk heel erg waardevol. Ook omdat social media kanalen zoals Facebook en Instagram voorbij kunnen gaan. Dus met dat in je achterhoofd is het verstandig om email adressen te verzamelen zodat je ze altijd nog kan bereiken. Dat verzamelen is wel iets waar je al snel mee moet gaan starten.
Als je nu terugdenkt aan een van je meest recente online marketing campagnes. Wat is dan je belangrijkste les die je hieruit hebt gehaald?
Zorg ervoor dat je meerwaarde geeft, wanneer iemand een product bij je koopt. Dus dat je daar iets extra’s bij geeft.
Ik heb geleerd dat mensen gek zijn op een bonus. Misschien dat dit juist in Nederland heel erg goed werkt omdat we toch gek zijn op gratis en extra’s.
Bedoel je die bonus als een soort verrassing bij aankoop van je product?
Nee, meer als een tijdelijke actie. Bijvoorbeeld dat je tijdelijk er gratis een online cursus bij krijgt. Of dat je een extra videoserie krijgt of dat je het boek er extra bij krijgt. Dat soort zaken en dat dan weer als een tijdelijke actie.
Wat kunnen we dit jaar nog van jullie verwachten met betrekking tot de Mastermind Academy?
Michael heeft het boek Think and Grow Rich in het Nederlands vertaald en opnieuw uitgebracht. Zijn eigen boek ‘Master your Mindset‘ is nog steeds een best-seller.
We organiseren live events zoals ‘Maximum Potential’, dat is een 2-daags event wat voor de deelnemers life-changing is. Het gaat over inzicht, bewustzijn, zingeving en het beter leren begrijpen van je eigen denkwijze; je mindset.
Ook krijgen we veel aanvragen voor coaching binnen, daarom bieden we nu ook de mogelijkheid om 2-dagen lang gecoacht te worden door Michael 1-op-1 hier op Ibiza. n 2-daagse coaching aan hier bij ons op Ibiza
We inspireren en motiveren via onze podcast ‘Leef je mooiste leven’ en natuurlijk ons eigen magazine ‘Leef’ en via onze social kanalen.
Daarnaast hebben we sinds 2018 ook een eigen meditatie app – Meditation Moments. Wat een unieke app is, volledig Nederlandstalig en waar naast ingesproken meditaties, ook muziek en binaural beats in te horen zijn.
En we organiseren meerdere keren per jaar een gratis online training ‘Design your own life’ en lanceren in navolging hierop ons online programma ‘Roadmap To Succes & Happiness’
Jullie hebben een behoorlijk druk schema. Hoe laden jullie je op voor een volgende online cursus of ander product dat je wil ontwikkelen?
Wat ik heel erg aanraad is om in ieder geval 4x per jaar een week vrij in je agenda te plannen. Dat je dan het liefst ook even weg bent of op een plek zit waar je niet gestoord kan worden. Zodat je de eerste paar dagen kan gebruiken om te evalueren wat je de afgelopen paar maanden hebt gedaan. Ook is het belangrijk om rustig en stil te zijn. Vragen aan jezelf te stellen zodat je erachter komt wat je de komende paar maanden wilt gaan doen.
Wanneer je dat 4x per jaar doet, zal je zien dat je juist weer heel veel nieuwe ideeën en energie krijgt. Dus neem echt even afstand van je bedrijf en kijk er als een derde persoon naar zodat je weer ziet waar er kansen liggen.
Voor het einde van de week zorg je voor een concrete planning en doelstellingen die je over een paar maanden wilt behalen. Hiermee kun je vervolgens weer 3 maanden gefocust mee aan de slag. En daarna neem je weer een week totale afstand van je bedrijf om hetzelfde te doen.
Je hebt natuurlijk al heel veel tips gegeven, maar heb je nog meer adviezen of tips met betrekking tot online marketing of ondernemerschap?
Jazeker. Tegenwoordig kunnen we van alles doormeten op Sociale Media en op websites. Maak hier gebruik van, want dat is echt een heel groot voordeel. Het is heel belangrijk om te meten zodat je kunt bijsturen wanneer dat nodig is. Als iets niet loopt, moet je het aanpassen, net zolang totdat je iets gevonden hebt dat wel werkt.
Wanneer je een campagne hebt gedaan, dan moet je weten hoeveel aanmeldingen er zijn. Je moet weten of het proces duidelijk is? Wat hiervoor helpt is het gewoon aan mensen te vragen die niet in de materie zitten. Bijvoorbeeld vrienden, familie, kennissen die nog niet zo heel erg bekend zijn met wat je doet en die te vragen of ze voor jou door het proces heen willen lopen om te zien of het ook voor hen duidelijk is.
Een andere tip met betrekking tot Facebook marketing is om het te zien als een tijdschrift. In een tijdschrift zit heel veel leuke en waardevolle content, maar er staan ook advertenties in. En die verhouding is een beetje 80/20. En als je op die manier ook je Facebook gaat inrichten, dan is dat goed. Er hoeft niet altijd een call to action in te zitten of dat mensen hun gegevens achter moeten laten. Gewoon een leuk interview of een leuk verhaal en dat je dat deelt en waarde geeft aan je fans. Dat kost heel veel tijd, en levert eerst nog niet zo veel op. Maar je zult zien dat het op de lange termijn wel voldoende oplevert. Mensen zullen je volgen omdat je leuke content maakt en uiteindelijk kun je dan zeggen van: “Hé hier is mijn product, wil je het nu van me kopen?”.
Ik zie dit maar heel weinig gebeuren en dan vinden ze het raar dat hun product niet gekocht wordt. Ik denk juist dat de mensen die leuke en waardevolle content delen en daar heel erg goed in worden. Dit ervoor kan zorgen dat je zelfs als kleine ondernemer heel erg groot kunt worden. En dat is wel heel erg leuk.
Ter afsluiting een advies over online- en facebook –marketing. Wanneer je zelf niet heel veel van Facebook marketing of online marketing af weet, volg dan in ieder geval een cursus of schakel een expert in. Want het het lijkt soms heel makkelijk, maar daar zit tegelijkertijd ook de valkuil. Door de eenvoud denken de meeste mensen van dat doe ik ook wel even. Vervolgens komen ze bedrogen uit of zeggen ze dat het niet werkt. Dat komt omdat ze het niet begrijpen, want ook al lijkt het simpel er is natuurlijk wel heel goed over nagedacht.
Een mega groot dankjewel aan Cindy, dat ze de geheimen van het succes van de Mastermind Academy heeft gedeeld en niet te vergeten de vele adviezen omtrent online marketing en ondernemerschap. Zelf ga ik o.a. het advies opvolgen om 4x per jaar een week vrij te nemen. Met welke adviezen ga jij aan de slag? Laat het me weten in de reacties!
Ps. Goed om te weten in deze blog zitten enkele affiliatelinks. Dat wil zeggen dat wanneer je iets bestelt via deze link, ik een klein percentage van het verkoopbedrag krijg.
Erg leuk om het interview met Cindy te lezen. Zelf volg ik de Your Roadtrip to Succes en ik vind het een erg waardevolle cursus. Via deze cursus ben ik ook terecht bij jouw gekomen. Goed om idee om 4x per jaar een rustmoment in te plannen.
Groetjes Marielle
Hi Marielle,
Oh wat leuk, de wereld is klein. Ik vond het echt een hele waardevolle cursus. Ben blij dat ik die heb gevolgd. Die van dat rustmoment is ook een goed idee. Ik heb hem inmiddels ingepland staan voor begin december 🙂
Waardevolle tips van Cindy. Het online gedeelte staat als een huis!
Ja precies kan veel van worden opgestoken.