Iedereen heeft het over de Business Manager a.k.a. Bedrijfsmanager van Facebook. Maar is de Business Manager wel echt nodig wanneer je wilt adverteren op Facebook?

Bekijk hieronder mijn video, of lees snel verder!

Video: “Facebook Business Manager wel/niet nodig?’ + vette winactie!


Ps. Altijd op de hoogte zijn van een nieuwe video? Abonneer je hier. Merci!

Wat is de Business Manager?

De Facebook Business Manager is een plek vanuit waar je makkelijk al je Facebook bedrijfsmiddelen kunt beheren. Zoals je Facebook pagina, advertentie-account, doelgroepen, Facebook pixel en nog veel meer (zie ook video).

Het is een veilige manier, waarbij je zonder tussenkomst van je persoonlijk profiel je bedrijfsmiddelen kunt beheren.

Is de Business Manager noodzakelijk?

Voorheen was de Business Manager niet voor alle adverteerders een MUST en raadde ik het enkel aan bij bedrijven die:
• Meerdere pagina’s beheren
• Meerdere advertentie-accounts beheren
• Meerdere medewerkers die het advertentie-account en/of pagina beheren
• Meerdere vestigingen hebben
• Internationale spelers die te maken hebben met verschillende teams en/of tijdzones

Waarom ik het niet bij iedereen aanraadde is omdat de Business Manager nogal een ‘pain in the ass’ kan zijn om op te zetten. Er worden zeer veel fouten meegemaakt. En hiervoor wijs ik geen vinger naar de desbetreffende gebruikers, maar eerder naar de gebrekkige uitleg van Facebook en het voorkomen van de vele ‘bugs’.

Enfin, dat was de stand van zaken tot kort geleden.

Sinds 31 oktober 2018 is de Facebook Business Manager in mijn ogen een MUST! In ieder geval wanneer je serieus aan de slag wilt/bent met je Facebook-advertenties.

Facebook is steeds meer het gebruik van de Business Manager aan het pushen en maakt enkele functies enkel en alleen nog toegankelijk via de Business Manager. Daarom vind ik dat de Business Manager tegenwoordig geen ‘nice-to-have’ is maar een must voor alle Facebook-adverteerders.

De functie die Facebook onlangs (31 okt. 2018) enkel toegankelijk heeft gemaakt via de Bedrijfsmanager, is die van het aanmaken en gebruiken van een doelgroep o.b.v. een klantenlijst en/of e-maillijst.
Deze doelgroepen zijn echt goud waard. Want m.b.v. van deze doelgroepen kun je specifieke en uiterst relevante advertenties voorschotelen aan mensen die ingeschreven staan voor je nieuwsbrief of aan je eerdere klanten. Met name dat laatste is een stap die veel adverteerders overslaan. Super zonde, want het is vele malen makkelijker om van een bestaande klant een terugkerende klant te maken dan van een vreemde een nieuwe klant. Bijkomend voordeel is dat dit ook vaak goedkoper is. Win-win situatie dus.

Dus JA ik vind de Business Manager echt een MUST voor alle Facebook-adverteerders die serieus aan de slag willen met hun Facebook-advertenties en gebruik willen blijven maken van de doelgroep o.b.v. klantenlijst en/of e-maillijst. Ook al kan de Business Manager soms nogal een ‘pain in the ass’ zijn om op te zetten.