Focus, focus, focus. Veel ondernemers zeggen dat ze door een gebrek aan focus niet hun doelstellingen behalen. Maar is dat gebrek aan focus daadwerkelijk de oorzaak van het probleem? Of moeten we het toch ergens anders zoeken?

In deze blog mét video leg ik uit dat gebrek aan focus vaak niet de #1 oorzaak is van het probleem.

Video: Ondernemer en gebrek aan focus? Bekijk deze video

Ps. Altijd op de hoogte zijn van een nieuwe video? Abonneer je hier. Merci!

Veel ondernemers hebben ambitieuze groei doelstellingen en dromen bijvoorbeeld van een schaalbaar business model. Niets mis mee, want met deze droom ben ik een aantal jaar geleden ook mijn bedrijf gestart. Ik wilde namelijk:

>>  Van overal ter wereld kunnen werken
>> Meer ondernemers helpen dan het handjevol dat ik met freelance klussen kon helpen

Met mijn eerste lancering behaalde ik > €10.000 omzet

Ik draaide binnen een aantal maanden, nadat ik begon na te denken over het maken van een online training een succesvolle eerste lancering met meer dan €10.000 omzet. Yihaa!! Dat succes zette zich voort en zorgde ervoor dat ik binnen 1 jaar al een ton omzet mocht aantikken.

Dit had alles te maken met focus.

Focus leggen op de ‘juiste dingen’

Laat ik het maken van een online training even als voorbeeld nemen. Veel ondernemers storten zich halsoverkop op de ‘inhoud’ van de online training.

Ze leggen zich maanden toe op het creëren van de perfecte online training. Die volledig voldoet aan hun wensen en eisen. Modules worden tot in het kleinste detail voorbereid, geregisseerd en opgenomen. Zodat op moment van lancering *tromgeroffel

Er niks, noppes, nada gebeurt…

Het blijft angstvallig stil of in ieder geval zijn het niet de aantallen waarvan werd gedroomd.

Teleurgesteld, gefrustreerd van de maandenlange voorbereiding, vragen ze zich dan ook hardop af: “Hoe heeft dit kunnen gebeuren, zien ze dan niet hoe geweldig de training is?”

Naar mijn mening is dit niet af te schuiven op een gebrek aan focus. Maar wel op het hebben van de verkeerde focus.

Door je volledig te focussen op de inhoud van je online training. Ga je voorbij aan het allerbelangrijkste. Namelijk de deelnemer voor wie je hem maakt. Ook wel bekend als je ideale klant.

(Verkeerde) focus; 80% inhoud, 20% marketing

Ik vind het dan ook onzin dat experts en specialisten 80% van hun tijd spenderen aan de inhoud van het programma en slechts 20% besteden aan marketing.

Overigens begrijp ik maar al te goed waarom 80% van de tijd wordt gespendeerd aan inhoud. Dat komt omdat we ons daar comfortabel voelen. Daar weten ze immers het meeste van. Marketing ligt hen vaak niet of minder en hiervoor dienen ze buiten hun comfortzone te treden. Buiten je comfortzone voel je je 9 van de 10 keer oncomfortabel en dus verschuilen veel ondernemers zich achter de inhoud. Zonde!

Focus op 80% marketing en 20% inhoud

Slimmer zou zijn om dit om te draaien en 80% van de tijd te spenderen aan marketing en 20% aan de inhoud. Dit zodat op moment van lancering, je ook daadwerkelijk potentiële klanten hebt die op jouw training zitten te wachten.

Het is dus geen gebrek aan focus wat leidt tot mislopen van klanten/leads. Maar in mijn ogen focus op de ‘verkeerde’ dingen.

Mijn advies is dan ook om altijd 80% te besteden aan je marketing en 20% aan de inhoud.

Is de inhoud dan minder belangrijk? Nee! Maar als jij jezelf positioneert als expert, heeft de inhoud niet jouw meeste aandacht nodig. Die beheers je namelijk al tot in de puntjes. Wel je marketing. Zodat je een online training maakt die precies voldoet aan de wensen en behoeftes van je ideale klant.

Focus op marketing heeft meerdere voordelen

Dit heeft meerdere voordelen

  1. De online training is effectiever
    Doordat de training specifiek is en de deelnemer niet vermoeid wordt met informatie waar deze niets mee kan, is het resultaat wat de deelnemer kan bereiken vele malen groter.
  2. De inhoud van de online training vergt minder tijd
    Doordat je de training specifiek maakt, is je online training beknopter wat een aanzienlijke tijdswinst oplevert
  3. Zorgt voor een succesvolle lancering
    Je geeft jouw toekomstige online training de aandacht en het podium die ze verdient. Doordat je jouw potentiële klant al tijdens het proces betrekt bij de online training, staan ze daadwerkelijk in de rij om deel te nemen bij de lancering.

Zet niet jezelf of wat jij denkt, maar je ideale klant centraal

Dit is dus een heel andere benadering, dan wanneer jij zelf gaat zitten bedenken wat je ideale klant nodig heeft en van daaruit zelf een online training gaat maken. Zet altijd diegene centraal voor wie je het maakt en zorg ervoor dat je hier onderzoek naar doet.

Nu heb ik het maken van een online training als voorbeeld genomen, maar ik zie het bij allerlei ondernemerskwesties terug komen. Er word veel te veel ingezoomd op de details.

Switch de focus van details naar marketing en je zult zien dat jouw bedrijf/ online training vleugels krijgt.

Hulp nodig bij het realiseren van jouw ambitieuze groeiplannen voor je bedrijf?

Heb jij ambitieuze groeiplannen met je bedrijf, maar wil je ondersteuning om die plannen werkelijkheid te laten worden? I’m your girl! Ik coach ambitieuze ondernemers zoals jij. Bekijk mijn aanbod voor 1-op-1 coaching voor je business.