Winst uit de onderneming is ontzettend belangrijk. Niet alleen zodat jij het dak boven je hoofd en de boterham op je bord kunt bekostigen, maar ook om beloond te worden voor jouw ondernemersdaden. Het is namelijk niet niks om ondernemer te zijn. Je bent verantwoordelijk voor je eigen inkomsten en daar hangen de nodige risico’s aan. Jij mag hier rijkelijk voor worden beloond, dus daarom deel ik drie tips zodat jij zoveel mogelijk aan jouw omzet overhoudt.

Video: ‘Verhoog je winst met deze drie tips.’


Ps. Altijd op de hoogte zijn van een nieuwe video? Abonneer je hier. Merci!

Richt je op het vergroten van je winst in plaats van omzet

Om gelijk maar een misverstand uit de weg te ruimen: veel ondernemers richten zich op het vergroten van de omzet. Maar je omzet is iets anders dan je winst. Hoe hoog je omzet ook is, als je veel kosten maakt, blijft er weinig over. Richt je daarom op het vergroten van de winst. Want hoe meer winst, hoe meer jij daar als ondernemer aan overhoudt. Alvast een mini-tip en mijn drie tips moeten nog komen!

Tip 1 voor meer winst: Ken jouw kosten
Om meer winst te behalen, moet je zo min mogelijk kosten maken. Ik weet dat het een open deur is, daarom is dit ook de eerste tip. Het is belangrijk om inzicht te krijgen in jouw kosten.

Maak daarom een overzicht van alle kosten die je het afgelopen jaar gemaakt hebt en begin eens met strepen. Kijk welke kosten noodzakelijk waren voor het verder brengen van je bedrijf en welke kosten je bijvoorbeeld kan schrappen.

Ik weet zeker dat ook jij abonnement- of licentiekosten hebt voor programma’s of Apps die je helemaal niet (meer) gebruikt. Ga eens kritisch door die lijst heen en bedenk: hoe minder kosten ik maak, hoe meer er voor mij als ondernemer over blijft. Ik kan je vertellen dat het heel fijn is om met die intentie door jouw kosten te gaan, dan wordt het schrappen namelijk een stuk makkelijker!

Bereken je kostenpercentage
Ook is het belangrijk dat je gaat kijken naar de kosten ten opzichte van je omzet. Je noemt dit het kostenpercentage. Het werkt het beste om dit over een periode van een jaar te bekijken. Mocht je nog niet zo lang als ondernemer aan het werk zijn, neem dan een periode van drie of zes maanden.

Om een voorbeeld te noemen: dienstverleners die online producten verkopen, hebben ongeveer 30 tot 35 procent aan kosten op hun totale omzet. Als je een webshop hebt, liggen de kosten waarschijnlijk een stuk hoger omdat je ook te maken hebt met de kosten van inkoop en verzending. Dan loopt het kostenpercentage al snel op 50 tot 70 procent.

Je kunt het kostenpercentage gemakkelijk zelf uitrekenen.Deel de kosten door de totale omzet, vermenigvuldig dit met 100 en je weet wat het kostenpercentage is van jouw totale omzet.

Kosten: €30.000
Omzet: €100.000
(€30.000 / €100.000) *100 = 30%

Doelen stellen voor jouw winst
Als je dit kostenpercentage voor jezelf helder hebt, kun je ook gemakkelijker doelen stellen. Bijvoorbeeld om dit percentage in het komende jaar naar beneden te brengen, van bijvoorbeeld 40 procent naar 39 procent. Een verschil van 1 procent klinkt misschien weinig, maar laten we realistisch blijven. Om je kostenpercentage met 1 procent terug te dringen, dien je heel bewust om te gaan met je kosten.

Wil jij je kosten verlagen van 40 naar 39 procent? Dan kun je vanaf nu iedere keer 39 procent van jouw ontvangsten in een potje stoppen. Een potje waarmee jij alle kosten kunt dekken. Als er geen geld in dat potje zit, kun je dus ook geen uitgaven doen. Dit kan heel erg helpen om de hand op de knip te houden.

Stel daarbij jezelf de vragen als:
Kan ik deze investering of uitgave nu maken?
Heb ik het daadwerkelijk nodig?
Heb ik hier nu budget voor?
Is het antwoord op één van deze vragen ‘nee’, dan kun je de investering of kosten simpelweg niet maken en is het beter om even te wachten.

Tip 2 voor meer winst: Kritisch kijken naar je verdienmodel

Op welke manier verdien jij je geld? Werk jij bijvoorbeeld met uurtje factuurtje? Dan ruil jij jouw dienst in voor een bepaald bedrag. Wat er eigenlijk op neer komt dat je ruilhandel aan het toepassen bent. Je ruilt jouw tijd voor geld en daar geef je dan bijvoorbeeld een blog, artikel of advertentie voor terug.

Een populair model, dat door veel freelancers en zzp’ers wordt gebruikt. Ik daag jou nu uit om te gaan kijken wat je kan veranderen om jouw toegevoegde waarde te verhogen, zodat je daar een ander verdienmodel aan kan hangen. Je kunt je dienst bijvoorbeeld uitbreiden door niet alleen het uitvoerende werk over te nemen maar ook op strategisch vlak mee te denken met de klant. Verhoog je je toegevoegde waarde, dan kan je daar een ander prijskaartje aan hangen. Om dit even te nuanceren: ik zeg niet dat wanneer jij meer winst wil behalen, je gewoon je prijzen omhoog moet gooien. Nee! Ik wil dat jij voor jezelf nagaat hoe jouw toegevoegde waarde omhoog gaat, waarop een prijsverhoging een logische stap is.

Tip 3 voor meer winst: Reserveer je winst

De derde en laatste tip is wat mij betreft echt een must. Ik wil je daarom op het hart drukken om hier ook daadwerkelijk mee aan de slag te gaan. Deze derde tip is om op het moment dat jij je omzet binnen krijgt, meteen een bepaald percentage overboekt naar een aparte winstrekening. Uiteraard nadat je geld hebt gereserveerd voor de belasting en de btw.

Begin gewoon met 1 procent! Ook dit klinkt misschien weer als weinig, maar vergis je niet. Je zult zien dat de inhoud van dit potje heel snel kan oplopen. Zodra jij flinke omzet gaat draaien, zal dat potje zich rap vullen en dan kan zelfs die 1 procent jou belonen voor jouw ondernemersdaden.

Deze tip heb ik uit het boek ‘Profit first’, wat ik echt een aanrader vind voor elke ondernemer. Het is een fijne en begrijpelijke manier om jouw financiën op een goede en zorgvuldige manier te beheren. Hierover heb ik al eerder een video gemaakt, dus bekijkt die ook gerust eens!

Daarmee komen we aan het eind van mijn drie tips om je winst te verhogen. Ik wens je heel veel succes en happy money making!

HULP NODIG BIJ HET REALISEREN VAN JOUW AMBITIEUZE GROEIPLANNEN VOOR JE BEDRIJF?

Heb jij ambitieuze groeiplannen voor je bedrijf, maar heb je ondersteuning nodig om deze dromen werkelijkheid te maken? I’m your girl! Ik coach ambitieuze ondernemers die van uurtje factuurtje naar een business op hun voorwaarden willen groeien. Klik hier voor meer informatie over mijn coachingstraject.