Je hebt het vast al vaker gehoord. Het gaat er niet om hoeveel dingen je doet in je bedrijf, de uren die je maakt of hoe hard je werkt, het gaat er om dat je de ‘juiste’ dingen doet. Oftewel hoe maak het verschil met je bedrijf? Maar als ondernemer is het best lastig om dit te bepalen. Alles lijkt belangrijk en alles moet gedaan worden, toch? 

In deze podcast deel ik een simpele techniek met je die je direct kunt toepassen. Hiermee maak je het verschil, heb je focus en daar profiteer zowel jij als je klanten van. Nieuwsgierig? Luister hem dan zeker even.

Abonneer je ook op mijn podcast via iTunesSpotify of Google!

Het ontstaan van het idee voor deze podcast aflevering

Het idee voor deze podcast ontstond laatst tijdens mijn master hypnose opleiding die ik aan het volgen ben. Er werd toen uitleg gegeven over het Pareto principe. Dit principe is mij als bedrijfskundige, marketeer en ondernemer niet onbekend.

Ik had op dat moment het besluit kunnen maken, dat weet ik al dus dan hoef ik niet op te letten… Maar ik weet dat daar een gevaar in schuilt. Wanneer je denkt dat je het wel weet, of je de slimste in de kamer bent – think again. Je geeft hiermee toestemming aan je brein om op slot te gaan en je zult dan niets nieuws leren. Zonde!

Het feit dat je weet hoe de theorie in elkaar zit, begrijpt of zelfs al op een bepaalde manier toepast betekent niet dat je door informatie over dit onderwerp niets nieuws meer kunt leren. Ik besloot mijn oren dus te spitsen en juist extra goed op te letten en kreeg een belangrijk inzicht. Die ik dus graag met je deel. 

Wat houdt het Pareto Principe precies in?

Het Pareto-principe, over het algemeen beter bekend als de 80-20 regel. Deze economische regel is door Vilfredo Pareto ontwikkelt al in 1906. Hij geldt nog steeds, zie het als een universele wetmatigheid.

80% van de uitkomsten wordt veroorzaakt door 20% van de oorzaken. Dit is een wetmatigheid die je werkelijk op ALLES kunt toepassen. Niet alleen op bedrijfseconomische toepassingen, maar werkelijk op ALLES. Wellicht herken je één van de volgende Pareto principes:

  • 80% van de output komt vooruit slechts 20% van de input
  • 80% van de omzet komt voort uit slechts 20% van je klanten
  • 80% van het resultaat komt voor uit slechts 20% van de inspanning
  • 80% van de opbrengst komt voor uit slechts 20% van de investeringen
  • 80% van de kleding die je vaak draagt komt voor uit slechts 20% van je totale kleding collectie 😉
  • In 20% van je tijd lever je 80% van je resultaat
  • 20% van de ondernemers hebben 80% van de klanten
  • 20% van de mensen hebben 80% van het geld
  • 80% van de bevolking woont op 20% van het aardoppervlak
  • Etc. 

Er is dus niet sprake van een gemiddelde. Als je uitgaat van een gemiddelde dan kan een outlier (buitengewoon resultaat) het gemiddelde verstoren. Daar heb je met het Pareto principe geen last van.

Pareto Principe toegepast op je bedrijf

Laten we één van de Pareto principes eens nader onder de loep noemen. In 20% van je tijd lever je 80% van je resultaat. Die 20% kan je ook weer onderverdelen in een 80/20 regel. Waardoor je erachter komt dat met 4% van je tijd je 64% van het resultaat levert. Lees die zin nog maar eens. Want dit was mijn persoonlijke ‘aha’ moment.


Als je dus inzichtelijk krijgt wat die 4% is, dan kan je het verschil maken!

Zo maak je het verschil voor jezelf als ondernemer

Veel ondernemers hebben een chronisch tekort aan tijd. Dit kan je omdraaien met behulp van het Pareto Principe. Je dient dus inzicht te krijgen in waar momenteel je tijd naar toe gaat. Zodra je weet waar je tijd naar toe gaat, dien je te bepalen welke zaken nu echt zorgen voor 80% van het resultaat.

Inzicht krijgen in waar je tijd naar toe gaat, dat kan je eenvoudig doen door al je werkzaamheden/ taken/ dingen te tracken met tijdsregistratie. Ik gebruik hiervoor zelf Toggl. Werkt super fijn en handig. In het begin is het even wennen, maar het is een kleine moeite en met slechts 1 klik op de knop hou ik precies bij hoeveel tijd ik besteed aan specifieke taken.

Wanneer je van mening bent dat het niet te doen is om AL je tijd te tracken, dan heb je het bij het verkeerde eind. Maar goed ik ben hier niet om je te overtuigen, ik wil je laten zien wat het je kan opleveren.

Wat lever het je op als ondernemer?

Wanneer jij je tijd registreert en dus ontdekt welke 20% van de taken die je uitvoert binnen je bedrijf zorgen voor 80% van je resultaat. Dan kan je daar op focussen. Je kan dat nog verder onderzoeken en ontdekken dat op die 20% je ook weer die 80/20 regel kan toepassen. Waardoor je op den duur weet welke 4% van je taken zorgen voor 64% van het resultaat. Dit levert jou het volgende op:

  • Je hebt een laserfocus voor de taken die je uitvoert binnen je bedrijf, namelijk die 4%
  • Minder uren werken. Doordat jij focust op die 4%-20%, kan je de overige 80% gaan elimineren, automatiseren of delegeren
  • Meer resultaat (lees omzet + winst), door je toe te leggen op die 4% en deze te optimaliseren zal je meer resultaat behalen
  • Door de focus op de 4%-20% wordt het voor de buitenwereld héél erg duidelijk waar jij je richt en wie je kan helpen. Met als logisch gevolg dat je meer van dit soort klanten aantrekt
  • Positieve reviews van klanten
  • Magneet voor talent/ medewerkers die met jou of voor je bedrijf willen werken
  • Klanten worden ambassadeurs voor je producten en diensten
  • Succesvolle bedrijven en partners willen met je samenwerken

Wat levert het je klanten op?

Wanneer jij je als ondernemer en met je bedrijf focust op waar je het verschil kunt maken, dus die 4%-20% dan zorgt dit ervoor dat:

  • Je klant precies weet waar hij aan toe is, als deze bij je aanklopt
  • Ze weten dat jij het verschil gaat maken voor hen. Jij weet namelijk wat jouw bedrijf uitzonderlijk maakt in vergelijking met de concurrentie
  • Hoge waardering voor je bedrijf, producten en dienstverlening.

Maak het verschil binnen je bedrijf!

Bijna te simpel voor woorden toch? Wellicht is het daarom dat velen het over hoofd zien?

Ondernemerschap, bedrijf opbouwen, bedrijf laten groeien, er wordt vaak heel erg ingewikkeld over gedaan. Maar als je het helemaal plat slaat komt het neer op een aantal hele eenvoudige principes toepast. Net zoals deze van het Pareto Principe. Pas hem toe binnen je bedrijf en je zult versteld zijn van het verschil dat je maakt.

Uiteraard weet ik dat ondanks dat dit simpele principes zijn, de implementatie soms toch als lastig ervaren wordt. Dit heeft o.a. te maken met conditioneringen, overtuigingen, mindset. Dat is ook precies de reden dat ik als business coach werk. Door mijn coaching vaardigheden waaronder NLP en Hypnose kan ik je hier effectief en snel doorheen coachen.

Wil je daar meer over weten, neem dan een kijkje op mijn coaching pagina. Ik help met name ondernemers die hun bedrijf voor zich willen laten werken. Als in zelf een stapje terug doen en dus meer tijd voor andere dingen, terwijl het bedrijf doorgroeit. Ben jij dat? Let’s meet!