Veel ondernemers hebben de wens om op te schalen met hun bedrijf. Zodat ze meer klanten kunnen helpen, meer kunnen verdienen, over een aantal jaar hun bedrijf willen verkopen of omdat ze de wens hebben om zelf een stapje terug te doen. In deze blog met podcast, bespreek ik de valkuilen van opschalen. Ook wel de groeiparadox genoemd. Ik leg uit hoe je dit voorkomt en hoe je hiermee om kunt gaan. Een must-read/ listen voor iedereen die zijn bedrijf aan het opschalen is of wil gaan opschalen.

Abonneer je ook op mijn podcast via iTunesSpotify of Google!

Waarom opschalen met je bedrijf? 

Veel ondernemers die ik spreek, zijn van mening dat het opschalen van hun bedrijf het antwoord is voor meer (financiële) vrijheid, energie en tijd. Dat klinkt misschien gek, want als ondernemer heb je toch juist veel ondernemersvrijheid? Vaak is dat de reden dat veel mensen juist voor zichzelf beginnen. Maar in de praktijk is er vaak weinig vrijheid te bekennen, zeker wanneer je bedrijf is opgebouwd rondom jouw expertise en je zelf de spil bent binnen je bedrijf.

De keerzijde van een goedlopend bedrijf

Wanneer je succes boekt kan je al snel merken dat niet jij je agenda bepaalt, maar je klanten en werk je klokje rond. In het begin is het heel erg gaaf wanneer je veel succes boekt met je bedrijf. Het succes geeft je een adrenaline kick en drive om door te gaan. Maar op de lange termijn, kan het je een uitgeput of opgebrand gevoel geven. Dit is vaak het moment dat veel ondernemers besluiten er moet drastisch iets veranderen binnen mijn bedrijf, want op deze manier wil ik het niet meer of houd ik het niet langer vol.

Nieuwe verdienmodellen i.p.v. uren ruilen voor geld

In plaats van uren te ruilen voor geld, wordt er gezocht naar nieuwe verdienmodellen om binnen hun bedrijf te implementeren. Schaalbaarheid blijkt daarbij het toverwoord te zijn. Online trainingen, producten, masterminds, trajecten, groepscoaching, memberships zijn hier enkele voorbeelden van.

Transformatie van expert naar ondernemer

Wanneer er één of enkele verdienmodellen zijn geïmplementeerd, wordt er vaak bij mij aangeklopt. Waarop ze aangeven, mijn bedrijf is klaar om te schalen. Gelukkig begrijpen mijn coachees dat opschalen niet een kwestie is van de kraan opendraaien. In deze fase maken ze de transformatie van expert naar ondernemer. Dat vraagt om ander leiderschap binnen je business. Zoals je wellicht begrijpt vergt dit van de ondernemer een gigantische stap buiten hun comfortzone. Niet alleen praktisch, maar ook mentaal. Middels mijn coaching, processen en accountability zorgen we ervoor dat de ondernemer deze nieuwe rol kan pakken. De tagline van mijn coachingstraject is niet voor niets – De CEO van je business & leven.

Opschalen verhoogt de complexiteit

Eén van de grootste misvattingen over opschalen is dat wanneer je je bedrijf gaat opschalen het simpeler wordt. Juist het tegenovergestelde is waar. Wanneer je gaat schalen, wordt het juist complexer. Kijk maar naar onderstaand voorbeeld, wat het doet met de communicatie wanneer je gaat schalen in bijvoorbeeld personeel.

  • 2 mensen in je bedrijf = 2 stromen voor communicatie 
  • 3 mensen in je bedrijf = 6 stromen voor communicatie 
  • 4 mensen in je bedrijf = 24 stromen voor communicatie 

Wanneer er binnen je bedrijf geen processen en systemen zijn om communicatie tussen personeel te stroomlijnen, dan kan dat één grote chaos worden. Vandaar dat het juist complexer wordt. Dit is trouwens nog maar één van de vele factoren waardoor het complexer wordt i.p.v. meer simpel.

Valkuil van opschalen van je bedrijf

Veel ondernemers kampen met een tekort een tijd. Om tijd te creëeren, willen ze taken uitbesteden. Dat is uiteraard een goede gedachte. Valkuil hierbij is dat er zonder eerst duidelijk te bepalen wat iemand zijn taken en verantwoordelijkheden zijn er mensen/ freelancers worden aangetrokken. Gevolg hiervan is, dat inwerkperiode niet effectief is. Ander gevolg is dat wanneer niet duidelijk wordt gemaakt wie waar verantwoordelijk voor is. Niemand ook die verantwoordelijkheid pakt. 

Opschalen, terwijl je er niet klaar voor bent kan zorgen voor een stroom aan klachten

Je ziet niet voor niets dat bedrijven die in rap tempo groeien of gaan opschalen, terwijl ze daar nog niet klaar voor zijn problemen krijgen. De kwaliteit van de producten en diensten kan niet meer gegarandeerd worden. Simpelweg omdat het bedrijf daar niet op is ingericht. Het regent klachten van hun klanten, maar niemand pakt daar verantwoordelijkheid voor. Iedereen binnen het bedrijf is brandjes aan het blussen, waarvan de ondernemer nog het meest. 

Opschalen, terwijl je er niet klaar voor bent – was ik weer maar ‘klein’

Dit is het moment dat veel ondernemers die halsoverkop aan het opschalen zijn begonnen, weer terug verlangen naar de periode waar ze zelf overal verantwoordelijk voor waren. Ze verlangen terug naar de tijd waar ze nog ‘klein’ waren. Toen was de kwaliteit immers top, hadden ze 100% inzicht en overzicht omdat ze alles zelf deden. En niet geheel onbelangrijk tevreden klanten.

Er is uiteraard niets mis mee, om weer terug te gaan naar hoe het eerst was. Wel jammer, omdat het voorkomen had kunnen worden. Hoe? Lees hieronder mijn 7 tips voor het opschalen van je bedrijf.

7 tips voor het opschalen van je bedrijf

Voordat je halsoverkop gaat opschalen met je bedrijf zijn er aantal tips die ik met je wil delen.

Tip 1 – Verkrijg inzicht

Verkrijg inzicht in je cijfers. Daarmee bedoel ik niet alleen je omzet, kosten, winst, maar ook de conversie ratio’s van je website, webinars, producten en diensten. Anders geformuleerd hoeveel leads of bezoekers heb je nodig om 1 klant te verkrijgen en hoeveel mag dit maximaal kosten.

Tip 2 – Bepaal je doel, planning + begroting

Als je niet weet waar je naar toe werkt, wordt het lastig. Bepaal je doel(en), stem hier je planning, mensen en begroting op af.  Blijf dit doel herhalen, zodat iedereen focus behoudt en je dus ook tijdig kan bijsturen/ corrigeren.

Tip 3 – Taken, verantwoordelijkheden & KPI’s

Krijg inzichtelijk welke taken er zijn binnen je bedrijf. Bepaal welke verantwoordelijkheden dit met zich meedraagt en wie hier accountable voor is. A.d.h.v. deze lijst ga je na stap 4 de juiste mensen aannemen, je weet nu namelijk precies wie je nodig hebt en waarvoor. Zodra ze zijn aangenomen is het belangrijk dat je blijft communiceren wat hun taken en verantwoordelijkheden zijn. Maak ze hier accountable voor door bijbehorende KPI’s te formuleren. Uiteraard kan je dit in onderling overleg bepalen.

Tips 4 – Zorg voor processen en systemen

Alles wat nu in je hoofd zit, moet op papier komen te staan. Zodra duidelijk is wat er allemaal dient te gebeuren, kan er gekeken worden op welke manier dit het beste kan worden gedaan. Zijn er automatisaties nodig, bepaalde systemen? Dit is het moment om dit in werking te stellen. Vervolgens ga je alles in de vorm van processen vastleggen. Iedereen weet op welke manier er binnen je bedrijf gewerkt dient te worden. Op deze manier bevorder je efficiëntie en zorg je voor kwaliteitscontrole. Uiteraard is er ruimte voor feedback en optimalisatie van de medewerker die uiteindelijk verantwoordelijk wordt voor het desbetreffende proces.

Tip 5 – Zorg voor voldoende cash om te kunnen opschalen

Hou er rekening mee dat wanneer je gaat opschalen, je cash er keihard doorheen gaat. Hou rekening met terugverdientijd. Dus zorg voor voldoende reserve, zodat je spek op de botten hebt in de terugverdientijd of wanneer er intensief geïnvesteerd dient te worden in systemen, automatiseringen en medewerkers. Uiteraard had jij dit al in de smiezen bij stap 2.

Tip 6 – Team

Coach je mensen binnen je bedrijf om het beste uit ze naar boven te kunnen halen. Zorg voor een vaste structuur in contact momenten, meetings, zodat iedereen weet waar ze aan toe zijn. Juist deze structuur i.c.m. coaching levert niet alleen werkplezier op, maar zorgt er ook voor dat je team betrokken is bij de organisatie en tijd heeft om tot creatieve en innovatieve inzichten te komen en deze toe te passen binnen je bedrijf. 

Tip 7 Word de CEO van je Business & Leven

Wees het voorbeeld binnen je organisatie. Voor jou gelden dezelfde habits als voor de andere mensen binnen je bedrijf. Zorg goed voor jezelf en draag dit uit. CEO ben je niet alleen op de zaak, maar ook thuis. Daarmee bedoel ik niet dat je thuis de baas moet spelen😉 Maar wel dat je zelf verantwoordelijk ben voor het leven dat je wilt leven. Handel ernaar, succesvolle mensen hebben zowel privé als zakelijk hun prioriteiten duidelijk en op orde en handelen ernaar. 

Boeken over het opschalen van je bedrijf

Mocht je benieuwd zijn naar welke boeken ik aanraad over het opschalen van je bedrijf, dan kan ik van harte onderstaande aanbevelen.

Hulp nodig bij het opschalen van je bedrijf?

Heb je hulp nodig bij het opschalen van je bedrijf, laat mij je helpen. Middels mijn coachingstrajecten begeleid ik je o.a. langs bovenstaande stappen. In mijn trajecten spelen inzicht, mindset en leiderschap een belangrijke rol. Spreekt dit je aan? Aarzel dan niet om een gratis gesprek met mij aan te vragen ter kennismaking. Dat kan via deze pagina.