Winacties op Facebook: ze vliegen je om de oren! Veel ondernemers willen er maar al te graag mee aan de slag. Ze zien bij andere bedrijven dat het werkt en kunnen niet wachten om het zelf ook in te zetten. Een populair onderwerp dus! Toch is het goed om te weten dat Facebook regels heeft opgesteld voor winacties. Wat mag bijvoorbeeld niet en wat kun je wel doen? Ik merk dat hier bij ondernemers nog veel onduidelijkheid over is. Ik vertel je er daarom in dit artikel van alles over én geef je nog een extra tip over hoe je op een eerlijke manier een winnaar kunt kiezen voor jouw actie. Let’s go!

Begin bij het begin: bepaal je doelstelling

Voordat je een winactie op Facebook opzet, adviseer ik je om eerst eens stil te staan bij het doel van je winactie. Wat wil je ermee bereiken? Wil je meer fans voor je pagina, wil je een groter bereik, reacties uitlokken of wil je juist meer te weten komen over je fans? Zo heb ik zelf een keer een winactie opgezet om meer informatie over mijn volgers te krijgen. En ja, een winactie is hier ook écht een goede manier voor!

Wat mag je niet doen als je een winactie op Facebook organiseert?

Ik liet het in de inleiding al een beetje doorschemeren: Facebook heeft strenge regels opgesteld voor winacties. Facebook doet dit om te voorkomen dat persoonlijke tijdlijnen worden gebruikt voor winacties, dit wordt namelijk als spam gezien. Wat je niet mag doen:

# Om kans te maken op de prijs mag je je fans niet de voorwaarde stellen dat zij je bericht moeten delen.
# Je pagina liken om kans te maken is ook tegen de regels van Facebook in.
# Je mag ook niet als voorwaarde opnemen dat fans iemand anders of zichzelf taggen in het bericht.
# Facebook wil tenslotte niet verantwoordelijk worden gesteld voor jouw winacties. Je moet daarom ook in je bericht vermelden dat Facebook de actie niet sponsort.

Je ziet het: Facebook is best strikt wat de voorwaarden van winacties betreft. Je kunt natuurlijk je fans wel vragen om te volgen, taggen of delen, maar je mag het dus niet als voorwaarde stellen.

Facebook controleert (nog) niet heel strikt, maar ik adviseer je toch om je echt aan de Facebook guidelines te houden. Doe je dit niet en je wordt opgemerkt met een winactie die eigenlijk niet is toegestaan? Je loopt dan zomaar het risico dat jouw account wordt opgeschort. En dat zou eeuwig zonde zijn, toch?

Een winactie op Facebook: wat mag er wel?

En natuurlijk zijn er dingen die je wél mag doen met een winactie. Zo kun je je fans wel vragen om je bericht van de winactie te liken of om er een reactie onder achter te laten. Iedereen die jouw bericht liket, kun jij vervolgens uitnodigen om ook fan te worden van je pagina. Hoe? Dat lees je in mijn eerdere blog ‘Hoe nodig je niet-vrienden uit om je pagina te liken?‘. Kijk daarnaast ook eens hoe Michael Pilarczyk deze winactie heeft aangepakt en hiermee mensen op een slimme manier verleidt om een reactie achter te laten.

Facebook winactie voorbeeld 1

Mijn advies: trek het nog een stukje verder. Ik vind het zelf persoonlijk erg jammer dat er mensen zijn die van prijsvraag naar prijsvraag hoppen, op zoek naar gratis dingen. Wat is een like of een reactie op je bericht dan waard? Leid je fans daarom naar een pagina op je website waar ze hun e-mailadres kunnen achterlaten, net zoals SkinnyMint hieronder doet.

Facebook winactie voorbeeld 2

Dit is echt super waardevol! Zo bereik je ze dus niet alleen via Facebook, maar kun je ze later ook nog informatie toesturen die relevant en aanverwant is aan de winactie. Op deze manier kun jij je fans dus ook via e-mail aan je binden. Ook nog een optie wanneer je fans op je website zijn geweest: laat ze later op Facebook een advertentie zien (hiervoor heb je wel een Facebook-pixel op je pagina nodig). Gevalletje ‘twee vliegen in één klap’.

Tips voor een succesvolle winactie

En nu ik toch bezig ben, wil ik je meteen nog wat tips meegeven voor een winactie. Komen ze!

# Kies voor een prijs die relevant is voor je pagina én voor je fan.
# Lok meer interactie uit door je fans een vraag te stellen of laat ze een keuze maken uit verschillende opties. Ze kunnen voor optie A bijvoorbeeld een ‘duim omhoog’ als reactie achterlaten en voor optie B een hartje onder je bericht plaatsen. Een reactie levert je veel op wat bereik betreft: ongeveer net zoveel als wanneer het bericht wordt gedeeld! Just saying
# Gebruik een afbeelding in je bericht. Vermeld hier een korte tekst in en een duidelijke call to action: wat moet een fan doen na het zien van jouw bericht?
# Plaats een filmpje en schrijf eronder een stukje tekst. Je zult zien dat je hiermee zoveel meer bereik hebt! Gaat een filmpje je net iets te ver? Een diavoorstelling met verschillende afbeeldingen is dan een goed alternatief.
# Nog een mogelijkheid voor een winactie: gebruik Facebook Live! Ook dit is erg goed voor je bereik en je hebt wat langer de tijd om je boodschap goed over te brengen. Wil je meer weten over het maken van video’s via Facebook Live? Lees dan zeker mijn blog ‘Een Facebook Live video starten: hoe doe je dat?‘.

Hoe kies je een winnaar?

En dan komt het: je winactie heeft mega veel reacties opgeleverd en het is nu aan jou om een winnaar te kiezen! Misschien best een dingetje met al die reacties, zeker wanneer je iedereen een eerlijke kans wilt geven en je je niet wilt laten beïnvloeden. Afhankelijk van het aantal kanshebbers kun je heel old school een schaaltje gebruiken met alle namen op papiertjes geschreven. Ook handig: gebruik een online tool die voor jou op een eerlijke manier een winnaar bepaalt. Misschien ken je de website NamenLoten.nl of de app ‘Names in a hat’ wel?

Heb jij weleens een winactie op Facebook georganiseerd? Dan ben ik heel erg benieuwd wat jouw ervaringen hiermee zijn! Deel ze in de reacties onder deze blog.