Facebook-advertenties kunnen ontzettend veel doen voor je bedrijf, daarom hoor je hier vaak positieve geluiden over. Toch komt het ook minstens zo vaak voor dat ondernemers niet te spreken zijn over deze vorm van adverteren. Ondernemers die juist geen resultaten behalen via deze weg. Als dat bij jou het geval is, dan komt dit artikel als geroepen. Ik deel namelijk de vijf meest voorkomende fouten bij Facebook-advertenties en ik vertel je hoe het wél moet!

Video: ‘Adverteren via Facebook? Leer van deze 5 fouten’


Ps. Altijd op de hoogte zijn van een nieuwe video? Abonneer je hier. Merci!

Fout #1: Je gebruikt de blauwe ‘promoten’ knop

Je hebt hem vast wel eens voorbij zien komen: de blauwe ‘promoten’ knop. Een knop die Facebook maar al te graag aan je voorlegt. Met deze knop kun je jouw Facebook-bericht (tegen betaling) promoten, zodat je nog meer bereik kunt genereren.

Deze advertentie valt onder ‘betrokkenheid’, een campagnedoelstelling van Facebook. Echter is het niet altijd een slimme zet om vanuit deze doelstelling te adverteren. Je moet je namelijk afvragen waarvoor je de advertentie gaat opzetten? Wanneer je eigenlijk doelt op iets anders dan het ontvangen van likes en reacties, dan is die promotie-knop misschien helemaal niet aan jou besteed. Hoe makkelijk zo’n knop ook werkt, laat hem dan lekker links laten liggen.

Fout #2: Je selecteert een onjuiste campagnedoelstelling

Bij het opzetten van een Facebook campagne kun je verschillende doelstellingen kiezen. Denk bijvoorbeeld aan merkbekendheid, bereik of conversie. Ik zie dat veel ondernemers de verkeerde doelstelling kiezen, waardoor zij niet hetgeen bereiken wat ze willen bereiken en dat is super zonde.

Zodra je een passende doelstelling kiest, kan Facebook je helpen door de advertentie te optimaliseren voor jouw gekozen doelstelling. Daarom is het heel belangrijk om voor jezelf helder te hebben wat het uiteindelijke doel is van je advertentie. Wil je bijvoorbeeld meer verkopen? Wil je meer inschrijvingen voor je webinar? Of wil je meer verkeer naar je website? Het kan allemaal, maar het is dan wel van belang om jouw doelstelling aan de campagnedoelstelling van Facebook te koppelen, zodat Facebook je op weg kan helpen. Besteed daar daar dus aandacht aan!

Facebook kan je helpen aan meer resultaat
Ik ga je uitleggen hoe Facebook jou kan helpen. Stel, je hebt als doel om meer verkeer naar je website te genereren. Facebook weet natuurlijk super veel over zijn gebruikers. Ze weten welke mensen vaak op een link klikken of wie veel reacties achterlaat. Facebook heeft al deze informatie tot haar beschikking en dit kan in jouw voordeel werken. Wanneer je – op Facebook – kiest voor de doelstelling ‘verkeer’ dan laat Facebook jouw advertentie als eerste zien aan mensen waarvan zij weten dat het mensen zijn die vaak op een link klikken. Dat zijn de mensen die jij – voor deze specifieke advertentie – nodig hebt.

Fout #3: Je richt je advertentie op een onduidelijke doelgroep

Bij het aanmaken van een advertentie, gebeurt het vaak dat men te veel interesses en kenmerken selecteert voor hun doelgroep en dat is zonde! Zo kom je er nooit achter wat wel en niet werkt en wordt je doelgroep zo groot, dat je net zo goed je advertentie op alle Nederlanders tussen de 18 en 65 jaar kunt richten.

Het definiëren van de juiste doelgroep is dus onwijs belangrijk en daarvoor moet jij jouw ideale klant door en door kennen. Het is daarbij niet de bedoeling dat je alle kenmerken van je ideale klant in één doelgroep zet. Ik adviseer je om dat op te splitsen, zodat je meerdere doelgroepen hebt en makkelijker kunt bepalen wat wel en niet werkt.

Fout #4: Je test je advertenties niet

Nog een veel voorkomende fout die gemaakt wordt, is dat de advertenties niet getest worden. Al het budget wordt ingezet op één advertentie en deze advertentie richt zich vervolgens maar op één doelgroep. Zelf test ik continu verschillende doelgroepen, zodat ik weet welke doelgroep voor mij werkt. Daarnaast test ik ook verschillende teksten, titels, afbeeldingen en landingspagina’s. Doordat ik continu aan het testen ben, weet ik ook welke doelgroepen het beste werken, welk soort afbeelding het beste past en welke teksten er nodig zijn om mijn lezers over te halen tot actie. Wed dus niet op één paard, maar test altijd verschillende onderdelen.

Fout #5: Stop met direct verkopen! Het werkt niet.

We zitten op Facebook om op de hoogte te blijven van onze vrienden, familie en vage kennissen en niet per se om jouw dienst of product te kopen. Vaak zijn we nog niet eens bekend met jouw product of dienst, maar de advertentie schreeuwt wel: ‘KOOP MIJ NU!”

Stop met direct verkopen! Het werkt niet.

Je moet eerst laten zien welke expertise jij bijvoorbeeld in huis hebt of hoe geweldig jouw collectie is. Ga dus niet gelijk voor de verkoop, maar ga voor de lange termijn. Deel eerst je kennis en kunde en ga dan pas verkopen. Begin bijvoorbeeld met een videoadvertentie die er voor zorgt dat men op een laagdrempelige manier kennis maakt met jouw dienst of product. Daarna is het pas tijd voor een verkoopadvertentie, die je dan alleen laat zien aan de mensen die bijvoorbeeld jouw video advertentie hebben bekeken of op je website zijn geweest. Je zult zien dat dit veel meer resultaat zal opleveren.

Nu weet je wat je wél moet doen om jouw Facebook-advertenties te laten slagen en staan deze vijf fouten je hopelijk niet meer in de weg om de gewenste resultaten te boeken.