Facebook kan ontzettend veel doen voor jouw bedrijf. Van meer websitebezoekers en meer leads, tot meer mensen die klant worden bij jouw offline/online winkel of restaurant bezoeken. Het resultaat kan gigantisch zijn, maar dan moet je wel weten wat je aan het doen bent.
Facebook verandert continue. In dit artikel deel ik 7 tips omtrent Facebook adverteren, die jij kan gebruiken om ook in 2020 succes te boeken!
Video: ‘Zo boek jij succes in 2020 met Facebook adverteren!’
Ps. Altijd op de hoogte zijn van een nieuwe video? Abonneer je hier. Merci!
#1: Onderzoek wie jouw ideale klant is
Onderzoek wie jouw ideale klant is. Dit geldt niet alleen voor 2020, maar dit wordt dit jaar nog belangrijker geworden. Als je weet wie jouw ideale klant is, kan je de juiste doelgroep selecteren voor jouw Facebook advertenties. Waarom dit juist nóg actueler is in 2020, is omdat de concurrentie heel hoog is. Er zijn steeds meer bedrijven en ondernemers die de kracht zien van Facebook advertenties en er zijn ook steeds meer bedrijven die hun advertentie op dezelfde doelgroep richten.
Coaches zitten bijvoorbeeld op mindset en persoonlijke ontwikkeling en maken daarbij vaak gebruik van grote namen als Tony Robbins, Gabby Bernstein of Eckhart Tölle om als interesse te selecteren voor hun doelgroep. Echt onderscheidend is dit niet, aangezien merendeel van de coaches hun advertenties richting op mensen die interesse hebben in deze grote namen in de coach wereld. Als jij de krenten uit de pap weet te halen en dus weet wat er – naast Tony Robbins – nog meer interessant is voor jouw ideale klant, dan zijn jouw Facebook advertenties een stuk efficiënter. Ook in 2020!
Doelgroeponderzoek
Je kunt op verschillende manieren doelgroeponderzoek doen. Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van de doelgroep statistieken van Facebook zelf, maar je kunt mensen ook offline onderzoek doen. Dit wordt naar mijn mening nog té weinig ingezet. Ga op onderzoek uit en vraag je ideale klant wat zij het liefste lezen en welke websites zij graag bezoeken. Op basis daarvan kun je een ideale klantprofiel samenstellen, zodat jouw advertentie exact bij de juiste mensen terecht komt. Zo blijf je weg bij ‘grote’ interesses als Tony Robbins en Gabby Bernstein.
Ik wil niet zeggen dat dat niet werkt, maar elke coach die zich richt op mindset en persoonlijke ontwikkeling richt zijn advertenties op diezelfde doelgroep. Ga dus voor de kleinere en dus meer specifieke doelgroep, waar veel minder concurrentie is. Doordat de doelgroep specifieker is, is de kans vele malen hoger dat je daar veel meer resultaat mee behaald.
#2: Verlaag de drempel voor je potentiële klant met WhatsApp adverteren
WhatsApp adverteren is nog in ontwikkeling, maar ik verwacht dat dit zich in 2020 nog veel verder gaat ontwikkelen. In een eerdere blog heb ik al uitgelegd wat adverteren via WhatsApp precies inhoudt en hoe je dit kunt inzetten. Die blog lees je hier!
WhatsApp adverteren gaat naar mijn mening in 2020 een hele belangrijke rol spelen. Dat komt omdat adverteren via WhatsApp de drempel verlaagd voor toekomstige klanten om contact op te nemen. Bedrijven worden benaderbaar. Als je nu al merkt dat veel potentiële klanten contact met je op willen nemen via WhatsApp, zorg er dan voor dat je dat veel meer gaat pushen. Zo bouw je aan een (vertrouwens) relatie en kun je van een kijker ook daadwerkelijk een koper kan maken.
Op dit moment zijn de advertenties zo opgezet, dat er vanuit de advertentie direct een WhatsApp gesprek geopend wordt. Ik verwacht dat er meerdere vormen van WhatsApp advertenties voorbij zullen komen. Dat is een gigantische toevoeging op het gebied van Facebook adverteren, zeker omdat WhatsApp in Nederland natuurlijk super veel gebruikt wordt. Het is een mooie manier om in contact te komen en te blijven met jouw potentiële klant.
#3: Een advertentiestrategie is onmisbaar
Het is niets nieuws, maar je hebt écht een advertentiestrategie nodig. Ik durf te beweren dat als je geen advertentiestrategie hebt en dus geen bepaalde funnel voor je advertenties, dat je resultaat nagenoeg nihil zal zijn. Je zult hoge kosten hebben en vrijwel geen resultaat en dat is wat mij betreft een dikke no go. Dus kijk goed naar hoe een goede advertentiestrategie voor jou kan werken.
In mijn training ‘Succesvol adverteren op Facebook’ geef ik mijn deelnemers een strategie die ze als het ware kunnen kopiëren voor hun eigen bedrijf. Zodat ze mensen na de eerste interactie – het zien van een advertentie, het lezen van een blog of het kijken van een video – op verschillende momenten opnieuw kunnen benaderen met een advertentie. Hierdoor bouw je een relatie op en kun je ze van potentiële klant naar klant bewegen.
Jammer genoeg, adverteren de meeste ondernemers op Facebook zonder advertentiestrategie en verwachten zij van hun (potentiële)klanten dat zij direct na het zien van een enkele advertentie geld voor hun product of dienst neerleggen. Je zult van hele goede huize moeten komen om dat te laten werken. In 99% van de gevallen werkt het niet en kun je die euro’s dus beter in je zak houden.
Ga aan de slag met een advertentiestrategie, zodat je iemand van onbekend, naar bekend, naar fan en naar klant van jou kunt laten werken. Dat kun je heel mooi geleiden met je advertenties. Werk hiermee met de Know, Like & Trust fases.
#4: Videoadvertenties zorgen voor lagere kosten en hoge mate van betrokkenheid
In de afgelopen jaren hebben we een stijgende lijn gezien in video content. Meer dan de helft van de content die wordt geconsumeerd, bestaat uit video. Als je dus nog geen video inzet in jouw marketingmix, dan loop je daar echt klanten mee mis. De concurrentie neemt daarbij toe, dus je zult iets moeten vinden waardoor je ervoor zorgt dat jouw kosten laag blijven en het resultaat hoog.
Video’s kunnen ervoor zorgen dat je advertentiekosten lager worden. Hoe? Stel ik maak een video advertentie over Facebook adverteren. Dan weet ik dat de mensen die mijn video kijken ook echt geïnteresseerd zijn in Facebook adverteren. Dan is de kracht van Facebook dat je een doelgroep kunt aanmaken van de mensen die deze video hebben bekeken, zodat je die doelgroep – de videokijkers – opnieuw een advertentie kan laten zien over bijvoorbeeld het aanmelden voor mijn gratis masterclass over Facebook adverteren. Deze doelgroep kan ik opeenvolgende advertenties laten zien, zodat ik hen kan begeleiden van geïnteresseerd in Facebook-adverteren naar klant. Video is een heel belangrijk onderdeel van je advertentiestrategie, die nog prominenter wordt in 2020 en dat heeft alles te maken met de kosten voor het adverteren.
#5: Doelgroep op basis van klantenwaarde
Het is heel belangrijk om niet alleen je potentiële klanten, maar ook je daadwerkelijke klanten door en door te kennen. Facebook heeft natuurlijk ook verschillende middelen in zijn arsenaal die jij kunt inzetten zodat zij het werk voor jou doen. Er is een doelgroep waarvan ik vind dat die bij lange na nog niet optimaal benut wordt en dat is dat je een doelgroep in Facebook kan maken op basis van klantenwaarde. Dit betekent dat je gegevens van jouw klanten met daarin omzetgegevens en hoe vaak ze iets aankopen kunt uploaden. Geen zorgen over privacy, want deze gegevens worden gehasht, dat betekent dat er gebruik wordt gemaakt van een cryptografische beveiligingsmethode, om de ID’s om te zetten naar willekeurige code die niet kan worden omgedraaid.
Als jij een bestaand klantenbestand hebt, dan kun je van jouw topklanten – de 20% van jouw klanten die voor 80% van de omzet zorgen – een doelgroep maken. Als je daar vervolgens een vergelijkbare doelgroep van maakt, dan gaat Facebook voor jou op zoek naar mensen die daar op lijken.
Dit is natuurlijk super interessant, want zo wordt jouw werk uit handen genomen en gaan ze op zoek naar mensen die lijken op jouw meest waardevolle klanten. Hoe fijn is dat? Op dit moment wordt deze tool nog niet door veel ondernemers ingezet en dat is echt super jammer. Dit is één van de meest waardevolle doelgroepen die je in kunt zetten.
#6: Testen met de Dynamic Creative
Het testen van je uitingen, je afbeeldingen en je video’s is een belangrijke stap voor het beter laten renderen van je Facebook advertenties. Als je niet test, dan laat je echt kansen liggen. Zeker in 2020! Het is belangrijk dat je weet aan wie je adverteert, maar het is ook net zo belangrijk om te weten wàt je adverteert. Test jouw marketingboodschap en kom erachter wat het beste werkt, zodat je daar de rest van je marketing op kan aanpassen. Kijk daarbij verder dan de advertentie en neem bijvoorbeeld ook je landingspagina mee. Als je ziet dat specifieke teksten in jouw advertentie super goed werken, zet die teksten dan ook op je website. Op deze manier zet je alles op één lijn en dat zorgt ook voor herkenning.
Een handige tool die je hiervoor in kunt zetten, is de Dynamic Creative op Facebook. Dat is een advertentie waar je meerdere koppen, afbeeldingen en teksten aan toe kunt voegen. Facebook gaat dan kijken welke combinatie het meeste resultaat oplevert. Op deze manier wordt het jou een stuk makkelijker gemaakt. Je stelt de advertentie één keer in, Facebook maakt zelf de combinaties en vertelt je welke combinatie er als winnaar uit de bus komt. Als je het verschil wilt maken en wilt weten wat voor jou het beste werkt, dan is Dynamic Creative jouw beste vriend in 2020.
Nu weet je wat je wél moet doen om jouw Facebook-advertenties te laten slagen en staan deze vijf fouten je hopelijk niet meer in de weg om de gewenste resultaten te boeken.
#7: User Generated Content
Als laatste wil ik het hebben over User Generated Content. User Generated Content is content – blogs, reviews of ervaringen – van mensen die jouw product of dienst gebruikt hebben. Dat is echt key in 2020. De geloofwaardigheid van bedrijven, en zelfs van influencers, is momenteel namelijk laag. Als men ziet dat ergens een betaling tegenover staat, dan is het voor veel mensen logisch dat een influencer dit aanprijst. Puur omdat degene die het aanprijst, het gratis heeft gekregen. Men wil échte klantervaringen lezen van mensen die daadwerkelijk in de buidel hebben moeten tasten voor een bepaald product of een bepaalde dienst. Deze klanten leggen zelf uit wat het voor hen heeft opgeleverd.
User Generated Content kan het verschil maken voor jouw Facebook advertenties, aangezien je dit heel makkelijk op kunt nemen in jouw Facebook advertentiestrategie.
Hoe mooi zou het zijn als je de exacte woorden van een tevreden klant kan gebruiken als advertentie. Dit soort advertenties – of content, het is maar hoe je het wilt noemen – werkt vaak beter dan geregisseerde video’s. Geregisseerde c.q. professionele video’s zien er natuurlijk prachtig uit, maar de geloofwaardigheid is vaak een stuk minder.
In 2020 zou ik mijn geld liever inzetten op een video van iets mindere kwaliteit, maar die 100% echt en geloofwaardig is, omdat dat hetgeen is wat uiteindelijk verkoopt. Een potentiële klant ziet zo dat iemand anders het product of de dienst al heeft aangeschaft en dat dat die lovende woorden niet vanuit het bedrijf of vanuit de ondernemer zelf komt. Maak dus gebruik van User Generated Content in 2020!
Ik hoop dat jullie net zoveel zin hebben om in 2020 te gaan knallen! Daarbij ben ik ook benieuwd met welke tip jullie meteen aan de slag willen. Ga je bijvoorbeeld voor het eerst werken met videocontent of voeg je User Generated Content toe aan je advertentiestrategie? Let me know!