Drie keer per dag, één keer per dag of zelfs meerdere posts per etmaal: de meningen over hoe vaak je moet posten op Facebook of Instagram lopen ontzettend uiteen. De kans is dan ook groot dat je hier niet wijs uit wordt. Wie heeft nou eigenlijk gelijk als je zo veel mogelijk resultaat wilt boeken met Facebook of Instagram? Vandaag onthul ik wat voor jou de juiste frequentie is.

Video: Hoe vaak moet ik posten op Facebook en Instagram? 


Ps. Altijd op de hoogte zijn van een nieuwe video? Abonneer je hier. Merci!

Laten we eerst eens kijken waarom je volgens, voornamelijk Amerikaanse, marketeers iedere dag of meerdere keren per dag zou moeten posten. Ik begrijp waarom ze dit zeggen, want uit onderzoek blijkt dat iemand minimaal zes tot acht contactmomenten met jou nodig heeft voor hij klant wordt. Dit kan zijn een reactie, een bericht, een bezoek aan je website en ga zo maar door. Vanuit dat oogpunt is het interessant om zo vaak mogelijk te posten. Zo zorg je er immers voor dat mensen iedere dag aan jou herinnerd worden.

Dus ik moet iedere dag posten?

Voor je nu als een malle begint met het inplannen van berichten: er zijn meer factoren die meespelen. Als je vaker gaat posten, kan het bereik en dus de effectiviteit flink afnemen. Dat zit zo: het doel van zowel Facebook als Instagram is om gebruikers zo lang mogelijk op het platform te houden. Dit doen ze door de content waarvan ze denken dat de gebruiker het interessant vindt het hoogst te plaatsen, bijvoorbeeld posts waarop anderen massaal reageren of door berichten te tonen van accounts waarmee jij veel interactie vertoont. Hoe meer interactie, hoe meer de platformen denken ‘Dit is interessant, laten we het aan meer mensen tonen’. Als jij gaat posten om het posten en de interactie op jouw posts afneemt, zullen Facebook en Instagram het bericht aan minder mensen laten zien. Dat is een negatief effect en dat willen we nou juist niet.

De gouden regels voor het bepalen van je frequentie

Hoe vaak moet ik posten op Facebook en Instagram? Dat is eigenlijk afhankelijk van jezelf. Ik wil je in ieder geval adviseren om altijd te gaan voor kwaliteit. Hierbij moet jij je afvragen of je anderen echt helpt met jouw post of dat je plaatst om het plaatsen. Als je een betrokken account hebt waarbij er veel interactie is, kan het bijvoorbeeld lonen om vaker te posten zodat je nog zichtbaarder bent. Maar doe dit alleen als je waardevolle content aanbiedt.

Een tweede factor is tijd. Hier wordt nog wel eens makkelijk over gedaan, maar laten we eerlijk zijn: het maken van berichten is gewoon niet binnen tien seconden klaar. Ik heb liever dat je één tot drie keer per week iets goeds posts dan iedere dag ‘om maar wat te plaatsen’. Je kunt altijd beginnen met een paar keer per week en later, mits je agenda het toestaat, de frequentie opvoeren. Houd hierbij goed de statistieken in de gaten om erachter te komen wat wel en niet werkt. Bij mij werkt video bijvoorbeeld heel goed, maar bij jou kunnen dit net zo goed blogs, stories of posts op de feed zijn.

Zo vergroot je jouw bereik op Facebook en Instagram

Nu je weet hoe vaak je moet posten op Facebook en Instagram, wil je waarschijnlijk ook weten hoe je jouw bereik op deze platformen kan vergroten. Vaak zijn je eerste volgers vrienden en familie, die je vaak vooral een like geven om jou een plezier te doen. Het is belangrijk om je te realiseren dat deze mensen niet per definitie jouw klanten zijn. Je zult dus je bereik moeten vergroten.

Hoe doe je dat? Door te adverteren. Facebook en Instagram hebben enorm veel opties die ervoor zorgen dat jouw berichten door de juiste gebruikers gezien wordt oftewel jouw ideale klant. Zij ontdekken je, kunnen je liken/volgen en op die manier verspreiden jouw boodschappen zich als een soort olievlek.

Helaas vergeten ondernemers nog wel eens dat deze optie er is en haken ze af omdat het geld kost. Dat klopt, maar al die organische content die jij creëert kost tijd en dus ook geld. Mijn advies: beter minder vaak posten en budget vrijmaken om te adverteren, zodat jouw post bij mensen terecht komt die écht geïnteresseerd zijn in jou in plaats van bij alleen vrienden en familie. Zo kun je er juist weer voor zorgen dat fans ook echt klanten worden en het niet alleen bij een like of reactie blijft