In deze maandelijkse ‘worksmarternotharder’ updates deel ik mijn bevindingen op mijn pad naar groei. Zodat jij:

  1. Niet zelf het wiel hoeft uit te vinden
  2. Ontdekt wat wel/niet werkt
  3. Erachter komt welke tactieken en strategieën ik gebruik (handig!)

Worksmarternotharder ‘makkerlijker gezegd dan gedaan’

Door mijn maandelijkse updates hier openbaar te delen, voelt dit voor mij als een spreekwoordelijke stok achter de deur. Dit zorg ervoor dat ik iedere maand kritisch mijn bedrijf, processen en werkzaamheden onder de loep neem om te zien waar ik ‘worksmarternotharder’ optimalisaties kan doorvoeren. Optimalisaties die ervoor zorgen dat ik: meer tijd over hou en/of meer kan verdienen.

Lees hier mijn ‘worksmarternotharder’ update september

 

Waar kan ik optimaliseren voor ‘worksmarternotharder’?

Twee jaar geleden kreeg ik het alleen bij de gedachte aan het geven van webinars al Spaans benauwd. Heb zeker in het begin met de nodige klamme handjes gezeten en een rood aangelopen hoofd. Webinars zijn voor mij belangrijke verkoopmomenten, omdat ik na afloop van de kennisdeling vaak een mooi aanbod doe richting de deelnemers die aanwezig zijn. Waardoor deelnemers met een goed aanbod kunnen instappen in mijn training.

Inmiddels heb ik meer dan 30 webinars mogen geven en heb ik het redelijk onder controle. Ik weet wat mijn percentages moeten zijn om x aantal verkopen binnen te kunnen halen. Hiervoor hou ik de volgende statistieken nauwlettend in de gaten en bekijk ik deze altijd over minimaal 5 webinars.

  • Aantal inschrijvingen
  • Aantal aanwezigen
  • Aantal verkopen
  • Conversieratio inschrijvingen (verkopen/inschrijvingen)
  • Conversieratio aanwezigen (verkopen/aanwezigen)
  • Advertentiekosten per inschrijving (kosten/inschrijvingen)
  • Advertentiekosten per aankoop (kosten/aankopen)

Omdat mijn conversieratio’s redelijk stabiel zijn, ben ik gaan nadenken of ik het geven van webinars kan automatiseren. Dit bespaart mij aan de ene kant tijd en ik ben benieuwd of ik zo meer verkopen kan realiseren.

Ik liep al een tijdje met deze gedachte, maar heb heel erg lang getwijfeld. Maar inmiddels heb ik de knoop doorgehakt. Mede omdat ik zelf meerdere webinars on-demand heb bijgewoond. En erachter kom dat mij dit absoluut niet stoort. Sterker nog, ik vind het fijn dat ik het webinar kan volgen op een tijdstip dat het voor mij goed uitkomt en ik niet hoef te wachten en/of hier speciaal tijd voor vrij hoef te maken in mijn agenda.

Voorheen dacht ik doordat een webinar niet live is, ik hierdoor niet goed kan inspelen op vragen en hierdoor wellicht mensen afhaken of zich niet gehoord voelen. Dat wil ik natuurlijk niet.

Aan de andere kant, weet ik inmiddels dat gedurende mijn webinars 9 van de 10 keer dezelfde soort vragen gesteld worden. Mijn oplossing hiervoor is simpel. Op voorhand op vragen inspelen d.m.v. het aanpassen van mijn presentatie, zodat deze vragen al gedurende het webinar worden beantwoord. Hatsiekadee!

Uiteraard loop ik nog steeds een kans dat mensen vragen stellen via de chat die niet beantwoord worden. Maar de praktijk gaat uitwijzen hoe vaak dit daadwerkelijk gebeurt en wat de gevolgen hiervan zijn. Uiteraard kan ik op basis hiervan altijd nog een keer het webinar aanpassen.

Voor- en nadelen van automatiseren webinar

 

Voordelen van automatische webinars / webinars on-demand

#1 – De gebruiker kijkt op moment dat hem het beste uitkomt

Allereerst zitten deelnemers niet meer vast aan een datum en tijdstip die ik gekozen heb. Ze kunnen het webinar on-demand kijken, wanneer het hen uitkomt. Ik verwacht dat hierdoor het aantal inschrijvingen en het percentage aanwezigen drastisch stijgt en uiteraard hoop ik dat dit zich ook vertaald naar meer inschrijvingen voor mijn trainingen.

#2 – Doorlopend adverteren voor webinars

Doordat ik blijf adverteren voor het webinar, zullen veel meer mensen mijn webinar kunnen volgen en kan ik doorlopend mijn trainingen vullen. In plaats van op de specifieke datums dat ik besluit om mijn webinar te geven.

#3 – Geen problemen meer met live-streaming

Geen problemen (beeld, geluid, chat) meer als gevolg van dat live-streaming niet meer noodzakelijk is.

 

Nadelen van automatische webinars/ webinars on-demand

#1 Onpersoonlijk?

Het is niet live en kan hierdoor onpersoonlijk overkomen

#2 Minder verkopen?

Ik zet grote vraagtekens bij wat het gaat doen met mijn conversieratio’s en aantal verkopen. Over het algemeen van wat ik lees en hoor, wordt er aangegeven dat live-webinars beter converteren. Maar ik vraag mij serieus af, of het live element hiervoor de doorslaggevende factor is? Of wordt er wellicht gewerkt met lanceerdatums en beperkte kans om in te stappen? En zorgt dat ervoor dat er meer verkopen uit een live-webinar worden gehaald? Dat is mij momenteel niet duidelijk.

Al met al, ben ik mega benieuwd wat het gaat doen met mijn verkopen en conversieratio’s. De toekomst gaat het uitwijzen. Op dit moment zit ik nog middenin de implementatie voor het automatiseren van mijn webinar.

 

Welke software gebruiken voor het automatiseren van webinars?

 

Ik maak al gebruik van WebinarJam. Daar ben ik over het algemeen tevreden over. Alhoewel ik nu 1x heb meegemaakt dat ik tijdens een live webinar geen beeld en geluid meer had en enkel de chat nog actief was. Je begrijpt dat ik hier op zijn zachts uitgedrukt ‘not amused’ mee was.

Dit probleem verwacht ik niet bij een on-demand webinar, omdat je hierbij geen gebruik maakt van live streaming software. Daarom heb ik besloten om bij de makers van WebinarJam te blijven en gebruik te gaan maken van Everwebinar.

 

Waarom Everwebinar?

In de eerste plaats vind ik het fijn dat ik al bekend ben met de software, qua look en feel. Daarnaast heb ik een gunstige aanbieding om dit uit te proberen omdat ik al klant bij ze ben. Ook kun je m.b.v. Everwebinar, hybride webinars maken. Dat houdt in dat het een opname is, maar dat de chat wel live is en dus ook te gebruiken voor deelnemers die de opgenomen versie bekijken.

Kosten voor Everwebinar

De kosten voor Everwebinar, zijn jaarlijkse kosten. Doordat ik al klant ben, krijg ik maar liefst 40% korting! De kosten bedragen voor mij $297 per jaar. Wanneer je geen klant bent betaal je $497.

 

Everwebinar GRATIS uitproberen?

Everwebinar 60 dagen uitproberen
Maar…. mocht je geinteresseerd zijn in Everwebinar en het graag eerst 60 dagen GRATIS willen uitproberen?
Klik dan hier.

Stappenplan voor automatiseren webinar

Zoals ik al aangaf zit ik op dit moment middenin de implementatie van het automatiseren van mijn webinar. Hieronder heb ik een checklist/stappenplan gezet. Dit gebruik ik zelf momenteel voor mijn implementatie.

Stap 1
Organiseren live webinar, waarin geen datums o.i.d. wordt genoemd. Zodat deze kan dienen als opname voor mijn automatische webinar.

Stap 2
Voldoet het gegeven live-webinar minimaal aan de gemiddelde statistieken? Zijn de conversieratio’s op peil?

Stap 3
Presentatie aanpassen ter optimalisatie.

Stap 4

Nogmaals organiseren live webinar, waarin geen datums o.i.d. wordt genoemd. Zodat deze kan dienen als opname voor mijn automatische webinar.

Stap 5

Voldoet het gegeven live-webinar minimaal aan de gemiddelde statistieken? Zijn de conversieratio’s op peil? Indien ja? Door naar stap 6 en anders stap 3 en 4 herhalen.

Stap 6

Aanschaffen Everwebinar

Stap 7

Inrichten Everwebinar

Stap 8

Facebook Ads voor webinar activeren

Stap 9

Wekelijkse evaluatie en indien nodig aanpassen en bijsturen.

Stap 10

Na kwartaal evaluatie en beslissing wel/niet doorgaan met automatische webinars.
KPI’s die ik hierbij belangrijk vind:

  • Totaal aantal inschrijvingen
  • Totaal aantal aanwezigen
  • Totaal aantal verkopen
  • CR inschrijvingen (verkopen/inschrijvingen)
  • CR aanwezigen (verkopen/aanwezigen)
  • Advertentiekosten per inschrijving
  • Advertentiekosten per aankoop

 

Zoals aangegeven zit ik momenteel nog middenin mijn stappenplan van het automatiseren van mijn webinar. Echte resultaten kan ik daarom nog niet delen. Zodra dit wel het geval is zal ik hier een update over geven.

Laat mij ook zeker even weten, wat jij vind van het automatiseren van webinars? Ben je hier wel/geen voorstander en waarom? Deel het via de reacties onder dit bericht. Vind ik leuk!

 

Ps. Goed om te weten in deze blog zitten enkele affiliatelinks. Dat wil zeggen dat wanneer je iets bestelt via deze link, ik een klein percentage van het verkoopbedrag krijg. 

Ebook Facebook adverteren klein

EERSTE HOOFDSTUK GRATIS DOWNLOADEN?

In mijn e-book 'Become a BADASS at Facebook Ads'. Leer ik je via praktische stappen hoe je kunt uitgroeien tot BADASS. Met 26+ Pro-tips, handig stappenplan en extra video’s! Download nu gratis het eerste hoofdstuk!

Yes, gelukt!