“Neeee!” dacht ik vorige week toen ik een link op Facebook wilde delen. Want ook ik kon ineens de titel, omschrijving en afbeelding niet meer wijzigen? Ik vond dit altijd zo handig om te doen! Vaak pas ik de foto nog even aan of geef ik het bericht een titel of omschrijving mee die nét even wat lekkerder leest. Die tijd lijkt voorbij, maar er is hoop lieve mensen. Gelukkig bestaan er mogelijkheden om toch een link te delen zoals jij dat wilt en ik ga je in deze blogpost vertellen hoe jíj dat kunt doen. Lees snel verder!

Cut the crap: waarom kun je de link op Facebook niet meer aanpassen?

Oké, laten we eerst bij het begin beginnen. Want waarom heeft Facebook het ons onmogelijk gemaakt om tijdens het delen van de link aanpassingen te doen? De reden is simpel en begrijpelijk. Met deze maatregel wil Facebook namelijk voorkomen dat er valse informatie op Facebook wordt gedeeld en dat jij als gebruiker misleid wordt om te klikken op berichten die inhoudelijk heel anders zijn dan ze doen voorkomen. Kortom: een logische oplossing vanuit Facebook, maar voor jou als gebruiker waarschijnlijk erg onhandig.

Hoe laat jij jouw bericht er geweldig uitzien op Facebook?

Om Facebook precies te laten tonen wat jij wilt, heb je een ‘open graph’ nodig. Niet schrikken! Het klink ingewikkelder dan het daadwerkelijk is. Een open graph is een stukje codering die jij aan jouw pagina’s kunt hangen. Facebook weet op basis hiervan precies wat het moet laten zien op de tijdlijn van jouw volgers wanneer er vanuit jouw website een link wordt gedeeld. Werk jij met WordPress? Good for you! Want in dat geval kun je via de plugin Yoast SEO precies aangeven wat Facebook moet delen.

Je link op Facebook aanpassen met Yoast SEO: hoe werkt het?

Meteen aan de slag? Installeer dan de plugin Yoast SEO in WordPress. Vervolgens kun je de volgende stappen nemen om jouw bericht op Facebook te laten shinen:

Stap 1: zet de geavanceerde instellingen aan

# Ga naar het dashboard in WordPress en ga naar het Yoast SEO menu. Klik daar op ‘Sociaal’.
# Vul bij Accounts alle urls in van de sociale kanalen die jij inzet

yoast seo plugin - zo wordt je link op social weergeven zoals jij wilt
# Zet de schuifknop bij ‘Open graph metadata toevoegen’ op ingeschakeld.

yoast seo plugin - zo wordt je link op social weergeven zoals jij wilt deel 2
# Vervolgens kun je hier je voorpagina-instellingen en standaardinstellingen toevoegen (indien je dit wilt).

# Klik op ‘Wijzigingen opslaan’

 

Stap 2: vul in hoe jouw perfecte bericht er uit komt te zien!

En nu komt het, bij deze stap kun jij precies aangeven hoe jouw link op Facebook gedeeld moet worden.

# Ga in WordPress naar de pagina of het bericht dat je wilt delen op Facebook.
# Scroll naar beneden tot je bij ‘Yoast SEO’ bent, klik op het delen-icoon (als je hier met de muis overheen gaat, staat er ‘Sociaal’) en vervolgens op het Facebook logo.
# Vervolgens kun je alle velden invullen en een afbeelding uploaden. Voila!

Yoast SEO plugin stap 3

Stap 3: Facebook verversen

Nog één kleine stap te gaan: vertel Facebook dat jij jouw gegevens hebt aangepast zodat Facebook weet dat er nieuwe informatie gedeeld moet worden.

# Ga naar de ‘Sharing debugger’ van Facebook.
# Vul in de balk de volledige URL in van de pagina of het bericht dat je net hebt aangepast en klik op de button ‘Debug’.

Facebook debugger

That’s it! Facebook ziet nu meteen dat jij nieuwe gegevens hebt ingevuld en laat zien hoe jouw bericht in de tijdlijn van je volgers verschijnt zodra je het bericht deelt.

Help, ik kan de plugin Yoast SEO niet gebruiken! Wat nu?

Heb jij een eigen CMS en kun je hier geen plugins op installeren? Trek dan meteen de ontwikkelaar van jouw website aan zijn jasje en vraag hem om zo snel mogelijk jouw open graph op orde te brengen. Hij of zij zal dan vervolgens meerdere tags aan de <head> sectie van de HTML toevoegen. Hier moet jij wel zelf input voor aanleveren, dus denk vast goed na over jouw ideale tags:

# og:title – dit is de titel van je website of de titel van je bericht.
# og: description – dit betreft een stukje tekst dat de lezer te zien krijgt als jouw bericht wordt gedeeld.
# og:image – welk beeld wil je laten zien? Gebruik hiervoor de locatie (URL) van je afbeelding en zorg ervoor dat deze afbeelding minimaal 600 pixels breed en 315 pixels hoog is. Zo weet je zeker dat jouw bericht groot genoeg is om goed op de tijdlijn van je volgers te verschijnen.
# og:type – deze tag heeft betrekking op het type content dat je deelt. Deel je een website? In dat geval is het type ‘website’. Gebruik voor een nieuwsartikel ‘article’ en voor een bepaald product uit een webshop kun je ‘product’ gebruiken.
# og:locale – in welke taal is jouw content?
# og:site_name – dit is de naam van jouw website.
# og:url – last but not least: naar welke link moet het bericht doorverwijzen?

Op basis van deze informatie moet jouw technische man met de open graph aan de slag kunnen en komen ook jouw berichten er op Facebook uit te zien zoals jij wilt.

Gebruik jij een ander CMS-systeem?

Geen nood! Ik heb hieronder wat linkjes voor je op een rijtje gezet die je kunt gebruiken om te zien hoe je in deze systemen een open graph kunt maken.

De open graph voor Joomla
De open graph voor Drupal
De open graph voor Magento
De open graph voor OScommerce

Heb jij nog aanvullende tips over het delen van een link op Facebook? Feel free en laat ze zeker even achter in een reactie onder dit bericht!

MEER KLANTEN & LEADS UIT JE FACEBOOK ADVERTENTIES?

Binnenkort geef ik een Gratis online masterclass over Facebook-adverteren, in 90min leg ik je uit hoe jij ervoor kunt zorgen dat je Facebook advertenties klanten & leads gaan opleveren. Geen poeha, maar praktische tips waar je echt iets mee kunt.

Klik hier wanneer je meer leads & klanten wilt met Facebook adverteren >>
Dan ga ik je tijdens de masterclass laten zien hoe je dit voor elkaar krijgt. BAM!

BewarenBewaren

LEADS + KLANTEN NODIG?

Meld je aan voor mijn gratis online masterclass + wekelijkse tips en ik leer je in 90min hoe je op de automatische piloot leads en klanten krijgt met je Facebook-advertenties.

Yes, gelukt!