Het kiezen van de juiste business coach is nog niet zo makkelijk, dat heb ik een aantal jaar geleden zelf ook ervaren. Ik zag door de bomen het bos niet meer, omdat ik niet wist waar ik op moest letten. Om jou dit te besparen, deel ik vijf punten waarvan ik denk dat jij die moet weten om een weloverwogen keuze te maken voor de juiste business coach.

Video: ‘5 dingen die je moet weten over een business coach’


Ps. Altijd op de hoogte zijn van een nieuwe video? Abonneer je hier. Merci!

#1: Wat voor soort business coach past bij jou

Vraag jezelf altijd af wat voor soort business coach je eigenlijk zoekt. Toen ik zelf aan de slag ging om een geschikte business coach te vinden, zag ik eigenlijk door de bomen het bos niet meer. Maar kwam er uiteindelijk achter dat er verschillende soorten coaches zijn.

Je hebt coaches die zich vooral richten op je mindset en werken vanuit je intuïtie. Andere coaches zijn juist heel prestatie gedreven en resultaatgericht en richten zich meer op het behalen van de doelstellingen. Daarnaast heb je nog de zogenaamde ‘hybride’ coaches. Die richten zich op resultaatgerichtheid, maar kijken tegelijkertijd ook naar je mindset. Met deze drie types als basis, kun je zelf al bedenken welk type het beste bij jou past. Op basis van die keuze, kun je al een schifting maken tussen verschillende potentiële coaches.

De hybride coach
Zelf vind ik het altijd heel fijn om met een hybride coach te werken en op deze manier coach ik zelf ook. Een hybride coach is een coach die niet enkel en alleen op die doelstellingen hamert. Vaak speelt jouw mindset namelijk een doorslaggevende rol in het wel of niet behalen van jouw doelstellingen. Dan is het ook belangrijk dat een coach weet hoe daar mee om te gaan en ook ziet wanneer jij ‘last’ hebt van belemmerende overtuigingen. De coach kan daar samen met jou aan werken, zodat je je niet langer tegen laat houden in je business. Dat heeft heel erg met je mindset te maken.

#2: Een coach, voert niet jouw werk uit

Hierover bestaan nogal wat misverstanden, die ik graag uit de weg wil ruimen. Een business coach is niet degene die het werk voor je uitvoert. Daarmee bedoel ik dat als jij de wens hebt om een online programma te maken of een nieuwe dienst te lanceren, dan ben jij degene die daarvoor het werk uitvoert. De business coach is er om je richting te geven, om jou van strategisch advies te voorzien en om samen met jou door eventuele mentale blokkades heen te werken.

Zo kan jij buiten je comfortzone stappen en je beoogde resultaat bereiken. Het is dus heel belangrijk om te blijven onthouden dat jij degene bent die verantwoordelijk is voor het resultaat en dat een coach er is om jou on track te houden en om jou daarbij te helpen en te ondersteunen. De coach is niet degene is die het werk verzet.

Sterker nog, ik ben zelfs van mening dat er meer werk verzet moet worden als je een coach hebt. Een coach neemt namelijk geen genoegen met jouw excuses. Die zorgt ervoor dat jij on track blijft en buiten je comfortzone blijft treden. En als je niet werkt met een coach, dan is het heel makkelijk om dingen uit te stellen. Een coach wil resultaat zien en zal jou daar ook in begeleiden.

#3: Wat heeft de business coach zelf bereikt & beschikt deze over coachingsvaardigheden?

Dit vind ik voornamelijk zelf heel erg belangrijk. Vraag jezelf af of de coach de theorie uit een boekje heeft of ook daadwerkelijk uit de praktijk? Ik vind het zelf namelijk een beetje vreemd als iemand ondernemerscoach is, maar zelf geen onderneming heeft. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat ze de theorie niet goed in de vingers hebben, maar in de praktijk komen er toch altijd veel meer zaken bij kijken zowel op mentaal- als praktisch -vlak. Dan is het fijn als een coach ook praktijkkennis heeft.

Daarnaast wil ik graag opmerken dat ik het belangrijk is dat een coach niet alleen over praktijkervaring beschikt, maar ook over coachingsvaardigheden. Zodat de coach jou ook daadwerkelijk verder kan helpen, jou inzicht kan geven en jullie daar vervolgens samen aan kunnen werken om het beoogde resultaat te bereiken.

#4: Zoek een business coach met werkwijze die bij jou past

Daarnaast zou ik ook kijken naar de werkwijze. Heeft de coach dat uitgeschreven? Op welke manier kun je met hen samenwerken? Wat wordt er van jou verwacht en wat kun jij van de coach verwachten? Ik zou altijd kijken naar welke werkwijze iemand heeft en of deze werkwijze ook bij jou past.

Als iemand heel resultaatgericht is, zullen er waarschijnlijk KPI’s worden opgesteld. Dat betekent dat je een aantal Kritische Prestatie Indicatoren (KPI) afspreekt en op basis daarvan o.a. kijkt of je on track bent of niet. Als je dat niet prettig vindt, dan is zo’n coach waarschijnlijk niet geschikt voor jou.

Als je je coach ook graag in wilt zetten als support of vangnet wanneer je er zelf niet uitkomt en graag op zo’n moment even contact wil, maar deze coach wil het uitsluitend bij de afgesproken contactmomenten houden, dan kan een samenwerking daar ook op spaak lopen. Dus kijk goed wat jij prettig vindt en welke ondersteuning en werkwijze hierbij past.

Mijn eigen werkwijze
Zelf laat ik mijn potentiële coaching klanten altijd weten dat ik heel praktisch en resultaatgericht te werk ga. Dat betekent dat ik mij voor de volle 100% inzet en dit ook verwacht van mijn klanten. Daar moet je als klant ook wel tegen kunnen.

Ik blijf niet in het probleem hangen, maar ga samen met jou werken aan de oplossing om toch het resultaat te kunnen bereiken en dat houd ik ook bij. Ik ben een zogenoemde hybride coach. Ik vind het belangrijk om te sturen op KPI’s, maar heb ook de vaardigheden dankzij mijn NLP opleiding om iemand te helpen met mogelijke mentale blokkades.

Ik doe een wekelijkse check-in en twee keer per maand staat er een call ingepland. Zelf ga ik liever voor een hogere frequentie en korte calls, dan minder vaak maar langere calls. Op deze manier heb je een hechte samenwerking en zit je er samen bovenop. Dat moet ook bij jou als ondernemer passen. Ik vind het ook belangrijk dat klanten contact met mij op kunnen nemen. Daarom hebben we een Trello-bord waarop we kunnen communiceren, je kunt me e-mailen en ik ben ook bereikbaar via WhatsApp om even snel iets kort te sluiten. Dat is hoe ik werk en ik zou dit ook zeker nagaan bij de coach die jij in gedachten hebt om te kijken op welke manier zij samenwerken en of dat bij jou past.

#5: Zoek een business coach die ook gecoacht wordt

Als laatste zou ik ook kijken of een coach zelf nog gecoacht wordt? Practice what you preach! Worden zij zelf nog scherp gehouden? Worden ze zelf begeleid? Hoe kijken zij daar tegenaan en wie zijn hun coaches? Dat zijn goede vragen die je ook kan stellen tijdens een kennismakingsgesprek.

Extra tip: kijk naar de lengte van een traject
Als extra tip zou ik graag nog willen meegeven om ook te kijken naar de lengte van een traject. De lengte van een traject is namelijk heel erg bepalend voor wat je kunt bereiken in een bepaalde periode. Als jij hele ambitieuze groeidoelstellingen hebt, dan is het vrijwel onmogelijk om binnen een maand of drie maanden die daadwerkelijk te kunnen behalen. Dat wordt heel erg krap. Als je iets minder ambitieus bent of één helder hoofddoel hebt, dan kan het natuurlijk net zo goed wel mogelijk zijn. Maar omwille van deze reden kies ik er zelf namelijk voor om te werken met een zes maanden traject, zodat je er samen vol in kunt gaan en genoeg tijd hebt om alle fases te doorlopen. Iedere fase kost tijd en heeft zijn tijd ook nodig om tot het beste resultaat te komen.

Benieuwd of ik als business coach bij jou zou passen?
Vraag dan een kennismakingsgesprek met mij aan. Ik noem het een Groei Call. Het gesprek duurt dertig minuten en dan gaan we samen kijken of mijn manier van coachen en mijn coachingstraject bij jou, je bedrijf en jouw doelstellingen past. En het is niet zo dat er een eenzijdige klik moet zijn; er moet van beide kanten een klik zijn. Je moet er allebei voor gaan! Plan nu direct een Groei Call met mij in, via deze link.

Tot snel!

LEADS + KLANTEN NODIG?

Meld je aan voor mijn gratis online masterclass + wekelijkse tips en ik leer je in 90min hoe je op de automatische piloot leads en klanten krijgt met je Facebook-advertenties.

Yes, gelukt!

Pin It on Pinterest

Share This