Ik kwam onlangs op het punt dat ik echt 0.0 voldoening meer haalde uit Instagram. Sterker nog als ik aan het scrollen was door Instagram voelde ik me leeg. Dit zorgde ervoor dat ik Instagram steevast ieder weekend van mijn telefoon af flikkerde. Maar ja, de business hé… dus na het weekend kwam hij er toch weer terug op. Immers als ik predik dat het belangrijk is om zichtbaar te zijn, mag ik zelf natuurlijk ook wel het goede voorbeeld geven.

In deze blog (mét podcast) vertel ik je welke wijziging ik heb aangebracht waardoor het voor mij wel weer goed voelt om Instagram te gebruiken en ik ook weer de mooie dingen van Instagram zie.

Podcast: Mijn haat-liefde verhouding met Instagram

Abonneer je ook op mijn podcast via iTunesSpotify of Google!

Steevast gooide ik Instagram in het weekend van mijn telefoon

Omdat ik zelf zo weinig voldoening haalde uit Instagram en ik mezelf erop betrapte dat ik toch wel heel vaak zat te scrollen en dit zonde vond van mijn tijd. Besloot ik het rigoureus aan te pakken. Steevast gooide ik Instagram ieder weekend van mijn telefoon. Dat voelde zalig! Pas toen, had ik door hoe vaak ik wel niet mijn telefoon pakte om even Instagram te checken. Doordat ik niet meer hoefde te scrollen op Instagram leverde mij dit zelfs tijd op in het weekend. De Instagram loze weekenden bevielen mij zo goed dat ik hem er het liefst niet meer terug op wilde zetten.

Tegelijkertijd zag ik Instagram ook als een manier om online zichtbaar te zijn bij mijn doelgroep. Maar heel eerlijk de posts en stories die ik zelf deelde vond ik ‘Mwah’. Het voelde voor mij als een moetje en ik hou niet van moeten.

De redenen waarom ik Instagram haat

Nu is haten allereerst een groot woord, het ligt natuurlijk iets genuanceerder 😉 En waar Instagram staat had net zo goed een ander social media platform kunnen staan: Facebook, LinkedIn of TikTok maar aangezien ik zelf het meest gebruik maak van Instagram heb ik deze uitgekozen.

Wanneer ik om mij heen keek stoorde ik mijzelf steeds vaker aan dat werkelijk IEDEREEN (ook ik) continue bezig is met zijn telefoon. Hierdoor uit verbinding raakt met zichzelf, met anderen en de wereld om zich heen. We zijn bezig met het perfecte plaatje creëeren dat past bij ons online imago, maar vergeten (volgens mij) ondertussen te leven.

Dit gedrag is overigens niet alleen maar iets wat thuis gebeurt, ook als we uit (restaurant, discotheek) zijn of op vakantie zie ik mensen verdiept in hun telefoon, zelfs in gezelschap. Oh en goed om op te merken dit is trouwens niet iets van enkel de jongere generatie, ook de oudere generatie 50+ kunnen er wat van (ha!).

Omdat ik mij er zo aan stoorde, dacht ik daar wil ik niet meer aan meewerken. Ik overwoog om helemaal te stoppen met Instagram en Social Media. Toch ben ik blij dat ik dit niet heb gedaan.

Deze mind-switch zorgde voor een ommezwaai

Instagram zie ik niet langer als een zakelijk kanaal. Ik heb een boodschap om met de wereld te delen, los van mijn business. Mijn boodschap is heel simpel en omvat slechts één woord; leef!

Instagram zet ik niet meer 100% zakelijk in, maar gebruik ik om mijn persoonlijke boodschap te delen. Ik laat zien hoe ik en mijn vriend ons mooiste leven leiden, hoe we dit mogelijk maken, maar ook tegen welke dingen we aanlopen. Ik wil andere mensen inspireren om dankbaar te zijn en juist de goede en positieve punten in het leven te benadrukken. Want ze zijn er ALTIJD.

Door ons laatste avontuur in Mexico en ons nieuwe vanlife avontuur breng ik veel tijd buiten door. Los van schermen, gewoon buiten in de natuur. Ik merk dat dit heel veel met mij doet. Ik kom weer terug in verbinding met mezelf, voel meer, ervaar meer en geniet echt met volle teugen.

Mijn Instagram gebruik ik om te laten zien dat er meer is dan werk, dat er meer is dan ondernemen an zich. Dat je tijd (wat overigens een raar begrip is, maar dat terzijde) ook anders kunt besteden. Je hoeft niet eerst tonnen of miljoenen te verdienen om het leven te leiden dat jij wilt. We zijn geconditioneerd dat je goed je best moet doen op school zodat je later een goede baan kunt krijgen of een bedrijf kunt starten. Het moet altijd méér en beter. Ik ben er klaar mee. Veel mensen beseffen niet dat hun dromen, nu ook al geleefd kunnen worden en ik wil juist door dit te delen op Instagram anderen hiermee inspireren. Amen 😉

Liefde voor Instagram

Instagram is niet meer mijn kanaal om anderen te overtuigen om met mij samen te werken. Dit betekent overigens niet dat mijn business nu op sterven na dood is. Naast mijn social media beschik ik namelijk ook over een grote e-maillijst die ik in de loop der jaren heb opgebouwd. Daarnaast merk ik op (en dat is eigenlijk best wel gek), sinds ik het niet meer 100% business Wise inzet, ik juist meer verbinding heb met potentiële klanten. Mensen die genieten van dezelfde dingen, die ook buiten de gebaande paden gaan, die juist graag een stapje terug willen doen in hun business omdat ze hun tijd anders willen gaan besteden en dat vind ik verrekte mooi en dat is een mooi gevolg.

Nu je deze blog helemaal tot het einde hebt gelezen, denk je misschien, ja maar er wordt toch al zo lang verkondigd dat een personal brand veel beter werkt. Ja dat klopt. Ook ik heb deze boodschap al honderden keren voorbij zien komen. Toch klikte hij nooit in mijn hoofd, nu wel! Ik hoop dat ik door mijn verhaal te delen, je toch nieuwe inzichten heb kunnen geven.

Ps. Mocht je benieuwd zijn naar mijn Instagram, klik dan hier.