Het is niet de kunst om je Facebook advertentie aan iedereen te laten zien. Het is de kunst om hem aan de juiste mensen te laten zien. Goed nieuws, dat kan! Maar de vraag die veel adverteerders zich stellen, hoe krijg ik dit dan voor elkaar?

Bekijk hieronder mijn video, of lees snel verder om te zien hoe je dit voor elkaar krijgt!

Video: Hoe selecteer je de juiste doelgroep voor je Facebook- en/ of Instagram -advertentie?

Ps. Altijd op de hoogte zijn van een nieuwe video? Abonneer je hier. Merci!

 

Tips voor het selecteren van de juiste doelgroep voor je Facebook advertentie

Facebook weet enorm veel over zijn gebruikers. Dat komt niet alleen door de gegevens die we invullen op ons Facebook- en Instagram -profiel, maar ook door het gedrag dat we vertonen op deze sociale platformen evenals het gedrag dat we vertonen op websites die de Facebook pixel hebben geplaatst.

Al deze informatie heb jij, tot op zekere hoogte, als adverteerder tot je beschikking, maar dan moet je wel weten hoe je hier slim gebruik van moet maken.

 

Tip 1 – Onderzoek je ideale klant

Alvorens je halsoverkop aan de slag gaat met het aanmaken van je advertentie of het selecteren van de doelgroep voor je advertentie. Wil ik voordat je daar überhaupt aan begint, eerst vragen om onderzoek te doen naar je ideale klant. Maak hiervoor bijvoorbeeld gebruik van een ‘buyer persona’ of een ideaal klant profiel. Zodat je precies weet wat de demografische kenmerken, hobby’s, interesses, dromen, verlangens en pijnpunten zijn van je ideale klant.

Ik wil je uitdagen dus om verder te kijken dan je neus lang is en er dieper op in te gaan dan: het is een man of vrouw in de leeftijd van 35-54 jaar.

De kunst is om dit zo specifiek mogelijk te maken. Enkel op deze manier zal jouw ideale klant zich later ook gaan herkennen in jouw advertentie. En dit is ook super handig wanneer je straks een keuze kunt maken uit alle verschillende selectiecriteria.

Tip 2 – Maak gebruik van het Facebook advertentiebeheer

Je doet jezelf als adverteerder echt te kort wanneer je enkel gebruik maakt van de blauwe knop promoten wanneer je een advertentie aanmaakt. Maak gebruik van het advertentiebeheer van Facebook. Dat is het platform dat je kunt gebruiken voor zowel je Facebook- als Instagram -advertenties. Hierbij heb je veel meer mogelijkheden tot je beschikking voor het selecteren van de doelgroep dan wanneer je enkel en alleen gebruik maakt van de ‘blauwe knop promoten’.

 

Tip 3 – Zet Facebook voor je aan het werk bij aangepaste doelgroepen

Maak je gebruik van de Facebook pixel (dit is een must als je het mij vraagt), dan kun je hele specifieke doelgroepen selecteren bij het kopje ‘Aangepaste doelgroepen’ op advertentieset niveau.

Bijvoorbeeld mensen die je website hebben bezocht of die specifieke artikelen of blogs hebben gelezen. Je begrijpt dat wanneer je aan hen een advertentie laat zien, je doelgroep specifiek is, maar ook een grotere kans op succes heeft aangezien deze mensen al interesse in je hebben getoond.

Ook kun je bij het kopje ‘Aangepaste doelgroepen’, vergelijkbare doelgroepen selecteren. Hierbij zeg je tegen Facebook, zoek mensen die bijvoorbeeld vergelijkbaar zijn aan de mensen die mijn website bezocht hebben. Facebook is hier enorm goed in en dit is vaak één van de meest succesvolle doelgroepen die je kunt inzetten.

 

Tip 4 – Besteed aandacht aan de demografische kenmerken

Veel adverteerders klagen over vreemde likes en/of reacties op hun advertentie. Dit voorkom je door aandacht te besteden aan de demografische kenmerken die je kunt instellen. Met name op het gebied van locatie. Als je daar klikt op het dropdownmenu kun je bijvoorbeeld instellen dat jouw advertenties enkel en alleen aan mensen wordt vertoond die in Nederland wonen.

Zoals ik al eerder aangaf is het niet de kunst om je advertentie aan alle Nederlanders in de leeftijd van 18-65 jaar te laten zien. Maak dus ook een bewuste keuze in leeftijd. Jouw product/ dienst is waarschijnlijk niet voor iedereen interessant. Mocht je toch van mening zijn dat dit wel het geval is, dan wil ik je toch aanraden zeker wanneer je voor het eerst adverteert om je advertentie als eerste te laten zien aan je voorkeursdoelgroep. Beter eerst die 100% veroveren, dan halve bak héél Nederland of de wereld.

 

Tip 5 – Magic happens bij gedetailleerde targeting

De optie van gedetailleerde targeting is voor veel adverteerders een onderbelicht kindje. Zonde! Dit is nu juist hetgeen wat Facebook onder andere zo krachtig maakt als advertentieplatform. In de inleiding haalde ik al aan dat zij enorm veel weten over hun gebruikers. Al deze informatie komt samen bij gedetailleerde targeting.

Je kunt ‘Bladeren’ en dan de vooraf ingestelde categorieën van Facebook selecteren. Maar je kunt dit ook gebruiken als een zoekbox en zelf zoektermen intypen. Bijvoorbeeld coaching. Facebook laat dan zelf meerdere suggesties zien m.b.t. coaching die je kunt selecteren. Mits ze voor jouw doelgroep uiteraard van toepassing zijn.

En dan nog de optie ‘Suggesties’. Stel je hebt al diverse interesses geselecteerd, klik dan eens even op ‘Suggesties’. Facebook geeft je dan tal van interesses die waarschijnlijk nauw verband houden met jouw geselecteerde interesses en die dus ook van toepassing kunnen zijn op jouw doelgroep. Selecteren die handel!

 

Tip 6 – Connecties

Ook kun je ervoor kiezen om jouw advertenties enkel en alleen aan mensen te laten zien die al een connectie met jou hebben. Dit kan bijvoorbeeld met jouw Facebook pagina, app (als je die hebt) en/of evenement zijn. Je kunt hierbij een keuze maken of je deze mensen wel/ niet wilt meenemen in je doelgroep of dat je een combinatie wilt maken.

Je leest het al, de mogelijkheden zijn eindeloos voor wat betreft het selecteren van de juiste doelgroep. Daarom ben ik ook zo’n fan van dit advertentieplatform. Ik ken geen enkel ander online platform wat op dit moment zo geavanceerd is als Facebook- & Instagram. Wel is daar de voorwaarde dat je pas succesvol kunt zijn, wanneer jij je ideale klant door en door kent. Doe je dit niet? Dan schiet je met losse flodders en schieten je advertentiekosten omhoog zonder gewenst resultaat.